Home > Food > rempeyek 101

rempeyek 101

yo njiko dhewe to neng piring sing wes digoreng

Rempeyek adalah sj makanan yg dibuat drpd tepung beras dan kacang tanah, dan digoreng berkeping-keping. Bukan tempeyek. Tapi gasaklah kalau kita nak panggil peyek pun. Jangan penyek sudahlah. Dewan bahasa dan pustaka yg mandul bukan boleh buat apa-apa kan. Kan?

Kalau kacang hijau, dipanggil tumpi. Ketumpi pun boleh juga.

Kalau kacang dal, dipanggil kacang dal juga. Patut pun kan.

Tapi ramai juga yg tanya, rempeyek ikan bilis yg me tidak jual.

Cerita lain, semalam petang me tukar tayar baru skuter kesayangan intan payung me yg itu. Tayar depan dan belakang. Tanpa sebab.

Cerita terkini, sekarang masa ini, rumah bujangan me satu kawasan gombak blackout – tiada elektrik. Nasib baik me guna laptop. Boleh kemaskini blog tengah malam buta ni. Tapi cuma tinggal 18 minit. Sempat ke?

Achtung: entri ini tiada kena mengena dengan jualan kerepek pedas ya.

Alahai.

Categories: Food
  1. July 3, 2008 at 12:08 am

    waahhh…en_me jual rempeyek ke???nak sket=)

    datanglar sini nooo..

  2. July 3, 2008 at 5:27 am

    rempeyek..favourite nih!

    nak order? ihihi

  3. July 3, 2008 at 9:59 am

    oh dah lama xmakan rempeyek..

    exotic food, biasanyer masa raya kannns..

  4. July 3, 2008 at 10:29 am

    sedapnyehh..
    tp time2 sehat je la bley mkn..
    demam2 ni xlalu nk sentuh pe2 dah tekak neh..
    huwaaaa…

    siannyerr

  5. July 3, 2008 at 10:30 am

    Yum yum!!! En me dah jadi tokey besar ye😀

    rejeki anak anak gitteww..

  6. July 3, 2008 at 10:48 am

    aiyokkk
    raya lambat lagi la~ heheee
    how r u en. me?
    sy baru smpai usm T_T

    wah, lamernyer cuti2 mesia

  7. July 3, 2008 at 11:28 am

    bestnyer layan rempeyek tuh.. stok makanan kaktiny kat opis ni pun dah ‘long chong lai’ di balun dek bebudak opis yang lahap bila dtgnya petang..

    nak order.. heheheh

    me funn dah abes stok gitteww..

  8. Polar Bear
    July 3, 2008 at 11:51 am

    En. Me..
    saya demam ari nie..
    tetapi boleh makan setelah sihat..
    huhuhuhu..
    leh order tak?

    last week me tanyer beruang asia.. tapi no reply..

  9. July 3, 2008 at 12:00 pm

    hamboih… mcm sedap je tu…

    sodappp seyyy..

  10. July 3, 2008 at 1:43 pm

    kat kg. langgar di alorstar, pengusaha rempeyek buat kilang kat rumah sendiri ala industri kotej gitu!

    moga2 usahawan bumiputera terus berjaya..

  11. July 3, 2008 at 2:29 pm

    Saya suka rempeyek yang nenek saya buat. Kacang dia melimpah ruah. Yummy-yummy!

  12. July 3, 2008 at 2:30 pm

    Saya suka rempeyek yang nenek saya buat. Kacang dia melimpah ruah. Yummy-yummy! he he he.


    ammvoiii, sukernyer dierr sampai double shots gittewww..

  13. July 3, 2008 at 9:23 pm

    kerepek taruk kacang hijau pon sedap~

    iye, ketumpi kacang ijo memang fofular gittewww..

  14. July 3, 2008 at 10:02 pm

    ~ en_me jual ketumpi ker? nak beli… faveret tuh. selalu pesan kat mak sedara yg duk JB if bila dia balik raya.

    en_me nie duk gombak jer ker? selalu lepak kat umah kwn kat sri gombak.🙂 ~


    nak beli, datanglar ofis gittewww..

    buatan gombak bestttt kannns

  15. July 3, 2008 at 10:44 pm

    saya lebih suka makan yang campur2 tuh. apa tah namanya. ada kacang dalnya, kacang tanahnya dan kacang hijau(yang kat tumpi) tu…sedap…

    ammvoiii, sodappp tak hingattt ..

  16. July 3, 2008 at 10:56 pm

    sedapnyer makan rempeyek.
    suker kalau taruh kacang banyak2. huhu!!!

    addduiii, kolesterol tewww.. uhuhu

  17. Princess Liyana
    July 4, 2008 at 4:20 pm

    nampak sungguh menarik tempeyek itu.en_me amik gmbr memang cantik2..:)

    saperlar me yg ini kalo nk dbandingkan fotografer yg ittewww.. kannns

  18. July 5, 2008 at 2:48 am

    hee…
    rempeyek itu sangat sedap!!


    memang soddappp seyyy..

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s