Home > Food > bau macam longkang, sedap macam bambangan

bau macam longkang, sedap macam bambangan

the wild mango from the land under the wind

Isnin baru lepas masa me di kundasang, negeri sabah. Me beli buah bambangan berkulit coklat di pasar tani itu. [+ wikipedia ]

Mahal juga. Sebiji empat hinggit. Jenis buah-buahan yg bermusim. Me beli empat biji. Boleh gitu.

Orang iban sarawak bilang buah ‘mawang’. Bau yg kuat seperti bau buah durian. Isi yg sedap seperti buah mempelam gitu. Tapi banyak serat.

Nota: sila abaikan tajuk entri me diatas.

Alahai.

Categories: Food
  1. August 13, 2008 at 10:50 am

    baca tajuk, aku jadik tidak berselera memakan bambangan itu…

    kalo ko baca tajuk betul-betul, sebenarnya tiada kena mengena dengan buah bambangan yg memang enak dan sedap dimakan ittewww.. uhuhu

  2. August 13, 2008 at 12:12 pm

    Aliff suka buah dabai.

    Betul ke buah engkabang boleh jadi ganti biji koko?

    buah aperrr? hmmm..

  3. August 13, 2008 at 12:19 pm

    nampak sedap… bang balik2 sini tak de ke hah? terliur sungguh….

    bagilarrr addresss gittewww.. alala

  4. August 13, 2008 at 1:52 pm

    ~ buah bambangan? tak pernah dengar la en_me. macam buah kuinin pun ada, mempelam pun ada. ~

    buah bacang pun ada.. kannns

  5. August 13, 2008 at 3:27 pm

    en_me…nak kasik award kat en_me…ssudi la ambik ye huhu..

    aisehh.. saperlarr me yg inih ko nak bagi award larrr fulakkks..

  6. August 13, 2008 at 3:51 pm

    amboi mahal gile.kecik je tapi harge hempat hinggit.
    bambangan? bambang pamungkas adelah. hahaha…
    buah dabai tak best dah cube dah.

    mahal sebab tak kener tempat dan musim.. gittewww

  7. August 13, 2008 at 4:03 pm

    buah tu cam tak cantik di luar, tapi cantik dan sedap di dalam..unik kan?

    memang sodapp dan unikkks gittewww..

  8. August 13, 2008 at 4:08 pm

    mcm susah je nk kupas buah tu T_T
    pastu mmg nmpk byk sabut
    tp lagi sedap dari pelam ke?

    memang sodappp dari pelam.. isi yg tebal gittewww..

  9. August 13, 2008 at 4:54 pm

    menitik air liur tap tap tap.. eh eh.. tisu tisu…

    siannyerrr akak ittewww..

  10. August 13, 2008 at 7:15 pm

    buah bambangan? first time dgr ni. luar nampak tak best. dlm dia, mak aihhh. mcm buah mangga.

    jauh berjalan luas fandangan.. kannnns

  11. August 13, 2008 at 10:42 pm

    salam singgah en ME..

    […]

    spt kata uncle kamal itu, memblog mengeratkan silaturrahim..
    kalo kita suker komen itu, kita tayang kat orang ramai..
    kalo kita xsuker, kita padam.. supaya yg keroh menjadi jerneh.. dan supaya x mjadi duri dlm daging..

  12. August 14, 2008 at 5:20 pm

    adakah nama buah ini diambil sempena pemain bola sepak, bambang pamungkas itu?
    ekekekekk..


    mungkin sebaliknyer.. jugerrrr

  13. thafiexq
    August 15, 2008 at 8:59 am

    exotiknye.. wah.. leh masuk dalam senarai fear factor nih


    bukan fear factor nooo.. mungkin jalan jalan carik makan gittewww.. volleee kannns

  14. August 17, 2008 at 9:51 am

    sedapnya nampak mcm buah kuinin (bahasa kelantan)

    me:
    buah kuinin kelate kaler cokelat ker weiii..

  15. November 21, 2008 at 3:43 pm

    di tempat saya di miri di panggil buah m’bang, atau ada gak yang panggil bambangan la…
    dan satu lagi, kulit dia tu boleh di makan gak. kikiskan bahagian coklat luar tu, kira macam bersihkan sikit ler, lepas tu calit dengan belacan… fuhhhh sedap wooo

    gitteww yerrr.. macam buat ulam kannns

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s