Home > Travel > jempol

jempol

bandar seri jempol, negeri sembilan [+ wikipedia ]

Kalau jalan-jalan, me akan perhatikan papan tanda yg mencuit hati. Untuk kenangan di blog me yg ini.

Membuat keputusan mengambil atau tidak menangkap gambar adalah sesuatu yg sukar diputuskan. Memang mencabar. Kadang-kadang me terpaksa patah balik dan tangkap gambar juga. Seperti gambar diatas. Supaya tidak menyesal dikemudian hari.

Yg me tahu, jempol dalam bahasa jawa bermaksud ibu jari. Tapi me baru tahu juga, ada cerita asal mula nama jempol.

“Tiga bulan kemudian, perut Melur terlihat membesar. Rupanya ia telah mengandung anak si Jempol. Hatinya pun sangat resah. Orang-orang di kampung itu pun bertanya-tanya mengenai siapa ayah dari anak yang dikandung Melur. Tidak lama kemudian, rahasia keluarga Melur terbongkar juga. Semua penduduk telah mengetahui bahwa anak yang dikandung Melur adalah anak si Jempol. Hati Melur semakin resah. Oleh karena tidak kuat menahan rasa malu, akhirnya Melur bunuh diri dengan menceburkan diri ke dalam sungai.”

[+ LINK cerita rakyat. ]

Kan, sudah siap satu entri untuk hari ini.

Alahai.

Categories: Travel
  1. November 10, 2008 at 12:37 am

    Kalau orang indon… bila sebt jempol dorang akan ingat cap jari…

    memanglarrr baser dier oghang.. gittewww

  2. suw
    November 10, 2008 at 1:58 am

    sanggup patah balik nk amek gmbar? cayalah..ni baru blogger tegar ni🙂

    kekadang jakkks.. volleee gittewww
    but safety first larrr akak eika.. ehehe

  3. November 10, 2008 at 3:26 am

    Tetiba teringat kacang ngan yin cap jempol. Ahahaha.

    cap ibu jari memang sodappp.. kannns

  4. November 10, 2008 at 8:05 am

    Miee….kalau i kata Jawa tu hebat…marah tak?…[…]

    spt kata uncle kamal itu, memblog mengeratkan silaturrahim..
    kalo kita suker komen itu, kita tayang kat orang ramai..
    kalo kita tak suker, kita padam.. supaya yg keroh menjadi jerneh.. dan supaya tak mjadi duri dlm daging.. lu sendiri pikirlarrr

  5. November 10, 2008 at 8:22 am

    alergik dgn area nih. Dgr nama pun dh menyampah giler babs..

    naper cek ilazz yg jeliter ittewww.. ader udang sebalik mee kerrr..
    very derr.. tapi dulu namer dier ‘bandar seri serting’ .. kannns

  6. November 10, 2008 at 8:59 am

    Untuk mengenang peristiwa itu, penduduk setempat mengganti nama kampung itu menjadi “kampung Jempol”
    alahai…kan dah tau si jempol tu bukan org yg baik,kenapa lah nak namakan kg guna nama dia….

    tewww larrr musykilll one uooolssss..

  7. November 10, 2008 at 9:12 am

    ohhhhhhhh..ye ke…lagu ni ka citernye…eh, betul ke? citer dongeng2 ajek ni….aiceh.
    selamat mengembara!
    Jempol sebelahnya negeri Melaka lah kan?hihihihi

    wah fandaiinye akak siti ittewww.. melaka disebelah jempol katernyerrr..

  8. November 10, 2008 at 10:11 am

    tak dew udang di sbalik mee en_me, cuma tu lerr tmpat asal mangkuk hayun itteww..
    sya jelita ke en_me? awwww..:P

    oke oke me get it.. macam cerita si jempoll jugakk larr nih.. siannyerrr kanns

  9. November 10, 2008 at 11:21 am

    naseb baik nk patah balik dkat je :p

    kalo tak kejar maser takperrr .. kannns..

  10. November 10, 2008 at 1:21 pm

    wah dah nak dekat ngan jelebu kampung aku……he he he

    nak me citer pasal kampung jelebu ko yg ittewww kerrr.. ammvoiii

  11. November 10, 2008 at 1:32 pm

    ~ ha’ah la. en_me suka nor tangkap gambar signboard kat tepi jalan… siap patah balik tuh… ~

    gambor gambor bungerr pong me suka nor tangkap gakkks.. ala, bungerr yg takdok kumbang tewwww.. ammvoiii

  12. November 10, 2008 at 3:19 pm

    wah!en_me ke jempol g mana?jalan2 cr makan ek?uhuhu..
    br tau mksudnya ibu jari..alaahai..

    me lalu jakkks.. lepas jumper jutawan samerin itteww.. volleee gittewww..

  13. November 10, 2008 at 3:19 pm

    gmbr yg en_me tgkp cantik2;)huhu

    terimakasih daun keladi.. gitteww

  14. November 10, 2008 at 3:41 pm

    awatla letak nama si jempol untuk kenang2an ish ish ish…musykil betoi la…tapi mungkin tujuannya untuk peringatan agar jangan mengikuti perangai si jempol tu kut.

    ahaha, buat sumer oghang musykil.. kannns

  15. November 10, 2008 at 4:52 pm

    jempol? jempol ada di negeri sembilan kan?

    me silap tulis kerr atau tulisan itteww yg tak jelass.. ammvoiii maksu tewww

  16. November 10, 2008 at 5:02 pm

    Jauh perjalanan luas pemandangan kanss, baguslah tambah pengetahuan rakan2 pun tumpang dapat ilmu,yg terusik maafkan en me.. sory lepas masuk utan lg..berkhemah.Jempol tu…

    oke tannns..

  17. zue
    November 10, 2008 at 5:12 pm

    salam en_me
    zue baru tahu cerita JEMPOL. yg x best si jempol buat jahat..nama dia pulak dijadikan nama daerah..
    kg lenggeng ada tak sejarahnya?

    salammz juger wat akak zue itteww..
    Berikut kisah dari seorang Blogger yang mendakwa sepupunya meninggal dunia kerana di langgar oleh anak saudara ADUN Lenggeng dua hari sebelum raya.

    Berikut kisahnya – LINK

    Wallahualam..

  18. November 10, 2008 at 6:04 pm

    nice shot….i like it!

    thanx abang ittewww.. jgn serik serik datang sinih nooo..

  19. November 10, 2008 at 8:29 pm

    terima kasih kerana melawat blog saya😀
    eh c wan pun ada d sini…hehehhehe

    wah cepatnyer kamu berkunjung datang.. ehehe..
    jangan serik serik nooo.. thanx btw

  20. November 10, 2008 at 8:29 pm

    en_me nie ade jer bahan utk di blogkan ye…baguih3x…hehehe

    alhamdulillah, selagi hati ini ingin memblog.. maner tau esok lusa me takleh nak update.. kannns, uhuhu
    tapi akak umie tewww pong samerr gakkks..

  21. November 10, 2008 at 9:31 pm

    jembrOL. haha sanggup tu.

    anything for u my dear .. for u.. ahaks

  22. November 10, 2008 at 10:00 pm

    memang pandai cari plot.. hehe

    macam jahatt jerr maksudnyerr.. uhuhu

  23. November 11, 2008 at 1:11 am

    perbezaan dialek dan bahasa mcm ni la yang membuatkan kehidupan lebih menarik.

    masyarakat majmuk dan dialek yg berkecamuk.. gittewww

  24. November 11, 2008 at 3:07 am

    Jempol?
    Serting?

    soklan ker jawapan kerr.. konpius me one uooolsss

  25. November 11, 2008 at 9:10 am

    iye ke nih? bior betul lah? Lin duk kat bdr seri jempol ni pun tak tau cite2 gini… bila dtg sini?

    me limpas jakkks, balik dari bandar pusat jengka jumpa bekas jutawan ittewww.. bacerlarr entri me minggu lepas deknooo..

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s