Home > nostalgia > surah saffat

surah saffat

selamat hari raya idul adha
minal aidin walfaidzin, mohon maaf lahir dan bathin

Hari ini hari raya haji atau korban atau qurban 1429H.

Me teringat hariraya haji 13 tahun dahulu, abang ipar me (abang mQ), doktor yg beragama kristian itu pernah borak-borak dan bertanya me. Mengapa orang islam merayakan peristiwa dimana nabi ibrahim a.s. ingin membunuh anak beliau, nabi ismail a.s. Peristiwa yg sama itu juga diceritakan dalam kitab injil mereka. Tapi mereka tidaklah nampak kepentingan kejadian itu. Biasa saja.

Me pun ceritalah sepertimana yg me ketahui dari ustaz-ustaz me terdahulu. Bahawa orang islam merayakan peristiwa itu kerana menunjukkan bahawa nabi ibrahim a.s. sanggup mengorbankan anaknya semata-mata kerana allah s.w.t. Dan allah yg maha mengasihani menggantikan anak beliau dengan seekor kambing.

Gambar diatas ialah lembu korban di taman melati gombak, tahun lepas [+ surah saffat .] Bukan sekadar hiasan.

Dan dikesempatan ini, me memohon maaf zahir bathin sekiranya ada kekasaran bahasa semasa me komen-komen blog kawan-kawan me itu. Tanpa kawan-kawan, siapalah me yg ini kan. Hati-hati memandu dijalanraya. Majulah sukan untuk negara.

Alahai.

Categories: nostalgia
  1. December 8, 2008 at 12:20 am

    selamat raye qurban jue!

    selamat ariraya qurban jugerrr akak lady itteww..

  2. December 8, 2008 at 12:49 am

    pernah juga ditanyakan sebegitu. selamat hari raya

    abes, ko jawab sebegitu juger kerrr.. ehehe
    selamat ariraya adek manes ittewww..

  3. December 8, 2008 at 7:34 am

    Abg ipar en me..? En Me kawen dgn mat salleh kah? Selamat Hari Raya. Semoga lembu2 itu selamat di korban kan. Amin.

    mat salleh katernyerrr.. namfakks sangat ko tak mengikuti perkembangan cerita ceriti me erk.. uhuhu
    anyway, selamat ariraya aji jugerrr bro edwin tewww

  4. December 8, 2008 at 8:56 am

    huhu. nampak kesayuan di mata lembu tu. hek3. salam aidiladha juga utk en me😉

    salam aidiladha jugerr wat kamuuu cek diya tewww..

  5. December 8, 2008 at 10:16 am

    Tak la en me. I thought I already have you on RSS. Somehow your blog RSS disappeared from my Google Reader. Not only happened to you, but to other RSS as well.
    I’ve resubscribed to your RSS.

    yeah, i think u should my bro.. ehehe

  6. December 8, 2008 at 10:54 am

    salam eid ul adha…hidup ini penuh pengorbanan…

    kannns..

  7. December 8, 2008 at 11:25 am

    Salam Aidil Adha en_me!!!!

    salam raya aji wat kamu weiiii..

  8. December 8, 2008 at 12:12 pm

    Kalau tak explain betul2, dorg akan salah paham smpi bile2..
    nasib baik jumpe me yang mampu explain..
    kurang2, jelaslah semuanya…
    Salam EidulFitri en me!

    salam aidil aper.. perghhh

  9. December 8, 2008 at 10:16 pm

    perghhh jelingan manja lembu2 korban ke ni ek. hehe🙂

    ekeke, itteww lembu tahun lepasss weiiii..

  10. December 10, 2008 at 3:15 pm

    en_me! selamat hari raya aidil adha..🙂 walaupun dah lewat 2 hari rasanya tak pe kan? lembu betina ke kat dalam gambar tu.. muka macam baik.. kesian. huhuhuhu

    selamat ariraya qurban jugerr wat kamuuu..
    ko macam2 tahu jer lembu jantan betina nih..

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s