Home > Travel > al-khawarizmi astronomy complex

al-khawarizmi astronomy complex

an old telescope
al-khawarizmi astronomy complex, tanjung bidara, malacca

Kelmarin, sebelum melawat aDm di asrama kmm londang dan sebelum ke pantai kemunting itu. Me singgah juga di kompleks falakh al-khawarizmi. [+ al-azim ]

Banyak peralatan astronomi zaman islam dulu dipamerkan.

Kenali juga ramai tokoh-tokoh astronomi seperti al-khawarizmi, al-sufi, al-kindi, al-battani, nasir al-din al-tusi, al-idrisi, sheikh tahir, omar al-khayam dan uluqh beq.

Dewan pameran yg menarik juga.


1) aBo and a space suit, 2) an astrolab spera, 3) looking through a binocular and 4) a view tower
of al-khawarizmi astronomy complex, tanjung bidara, malacca

Alahai.

Categories: Travel
  1. February 20, 2009 at 12:12 pm

    laaa…abo tu ppuan ka? ingatkan boy…comei nyaaa…

    astrolab spera tu cantik dan boleh buat loket (kalau kecik dan ringanla-tapi rasanya berat tu kan)..hikhik…

  2. February 20, 2009 at 12:16 pm

    Ahli Falak… ayah Sazzy la tu kan en_me..

  3. ain
    February 20, 2009 at 12:25 pm

    anak ke tu..???hihi

  4. February 20, 2009 at 12:44 pm

    ku dah jawab tag mu.. lalallaa…

  5. February 20, 2009 at 2:47 pm

    gamba2 lawa (sperti biase) =)

  6. February 20, 2009 at 2:50 pm

    benda2 gni kna hargai kan en_me…

  7. yus
    February 20, 2009 at 3:06 pm

    bagus2..tambah pengalaman baru..

  8. February 20, 2009 at 3:34 pm

    wah boleh tengok comet lilin nanti pada 24 feb

  9. February 20, 2009 at 3:48 pm

    bagus ni, boleh bawak anak2 melawat sambil meneropong2🙂

  10. February 20, 2009 at 4:24 pm

    salam en_me, saya yang dok kat melaka ni pun, lom berkesempatan nak menjejakkan kaki kat sana..

  11. February 20, 2009 at 4:57 pm

    Seronoknyeeee! Ni kalu bawak students buat rombongan, bagus gak ni! Thanx for the 411!

  12. February 20, 2009 at 5:14 pm

    best tak?ke macam masuk muzium jer?
    p/s:ambil award kat blog izzah yer..tq..

  13. February 20, 2009 at 5:28 pm

    Bagus juga keluar citer al-khawarizmi astronomy complex, Tanjung Bidara, Malacca ini. Tanjung Bidara yg akak pernah kunjungi 23 tahun yang lalu, cuma ada pantai saja yg boleh dibanggakan. Namun, dengarnya pantai telah tercemar. Tapi tak tahu lah sekarang? Mungkin lepas ini, akan bersama anak-anak pergi ke sana nak lihat pembaharuan di sana.

  14. February 20, 2009 at 5:31 pm

    assalamualaikum
    penah spi ke pantai tg. bidara.. tp tak pulak t berjalan ke sini.. insya allah.. ada masa nak pergi melawat jugak.. bolh tambah2 mana2 ilmu yg kurang tukan saudara?
    selamat berhujung minggu…

  15. February 20, 2009 at 5:40 pm

    en_me…[…] thanx u so muchh..[…] tp skg tah nape x ley upload pics..tekanannn jerkk..

  16. February 20, 2009 at 6:20 pm

    macam best ja..

    nanti kalau balik Muar nak pergi la…

    menara taming pun tak sempat naik lagi…alahai…

  17. February 20, 2009 at 6:25 pm

    best la en me..selalu je berjalan kesana-sini huhu

  18. February 20, 2009 at 6:39 pm

    nak pakai teropong tu kena taruk duit syiling tak? hehe

  19. February 20, 2009 at 8:46 pm

    jauh berjalan banyak pengalaman….

  20. February 20, 2009 at 9:17 pm

    waa nanti g melaka bley le kami g tempat nii..
    menarik nii

  21. February 20, 2009 at 9:25 pm

    syaz, ex-kmm.. xde pic kmm ke en_me, rindu plak rasa kt tempat yg begitu byk nostalgia n byk jasanya itew..

    klu family syaz dtg melawat dlu pon, suke b’kelah kt pantai tu… rindunyer…..huhu

  22. February 20, 2009 at 9:33 pm

    seronokknye jalan2..hhuhu..mcm menarik je

  23. February 20, 2009 at 10:03 pm

    en me skodeng! kah kah kah

  24. February 20, 2009 at 11:12 pm

    infO yg baguz..tak pernah sampai itu tempat..

  25. iDa
    February 21, 2009 at 12:10 am

    hohooo al-khawarizmi astronomy complex, a.k.a balai cerap.
    saya pun da pegi daa~😀
    waktu pegi tu ada dgr penerangan sket drpd staf kat situ.

    haa en_me ada x tgk tygn dia?
    yang 3d tu..

  26. buzzybug
    February 23, 2009 at 12:16 pm

    mcm best je tmpt nie. hehehe. teringin la gak nak pi suatu hari nanti…

  27. aida
    February 27, 2009 at 3:03 pm

    hah baguslah dah sampai kat kompleks al khawarizmi…kak aida pun dah pegi byk kali termasuk ler buat hari kualiti jabatan. matrikulasi londang tu tempat kak aida keje dulu en me masa kolej tu baru di buka tahun 99.. byk kenangan kat situ

    kenangan aperkarr ittewww.. ehehe

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s