Home > photography > pineapple replica

pineapple replica

beautiful replica of which town? sarikei sarawak

Me dibesarkan dalam daerah yg terkenal dengan nanas (ananas comosus / sativus.) Di selatan semenanjung. Me juga pernah bekerja di ladang nanas. Dulu di zaman persekolahan.

Tempohari me ada cerita pasal ladang nanas. Tapi hari ini me hendak cerita pasal replika buah nanas pula.

Gambar-gambar dibawah adalah replika buah nanas di bandar pontian (dari kiri). Di tengah ialah di muzium nanas dan di kanan terletak di pekan nanas.

Tapi tahukah kawan-kawan ada satu bandar di negara kita juga mempunyai replika nanas seperti diatas. Bandar apakah itu? Ini bukan peraduan. Suka-suka sahaja.

symbol of your township (all of them in pontian, johor)

Alahai.

Categories: photography
  1. March 17, 2009 at 12:17 am

    en.me dengan nenas nya hehe

    volleee ghitewww..

  2. March 17, 2009 at 12:21 am

    kat Meru, Batu 8 ada replika duriannnnn..=p

    ko citerlarr pasal replika durian fulakkks.. hmmm

  3. March 17, 2009 at 12:22 am

    kampung sy d pOntian..suke balik kg..hiks~!

    intan dah lamerr tak balik kg kerr.. ihiks

  4. March 17, 2009 at 12:35 am

    bile tgk gmbar ni..
    tetibe teringin nk makan angin..
    hehe…

    pi larr .. ehehe

  5. March 17, 2009 at 1:38 am

    bila nenas tu bleh petik.takkan tak masak lagi kut.hehe

    tunggu musang berjanggut ghitewww.. ehehe

  6. March 17, 2009 at 1:44 am

    pergi ke Muar pula. ada durian besar…

    ko buatlarrr entri pasal replika durian fulakkks bro q..

  7. March 17, 2009 at 2:23 am

    Sesungguhnya… aku amat bangga dengan entry ini!!!!!

    ahaha.. bangga sungguhhh ghitewww

  8. March 17, 2009 at 7:52 am

    hehehe..
    sangat suka dengan entry ini…
    rasa ingin ku terjah ke pontian sepelas ini~

    ko tahu kerr pontian tewww katnerrr.. ehehe

  9. ain
    March 17, 2009 at 8:25 am

    ni buah kesukaan akak ni.

    ahaha.. masam masam manis kannnns

  10. March 17, 2009 at 8:27 am

    bkn kat perak kot yg pastinya…sbb perak byk replika doyan aje…kat penang pun bkn sbb sini pokok penang ada le..hehehe…so..xleh jwp soklan tu..kurang pengetahuan am…huhuhu

    iye, perak bukan penang pun bukannnss.. kiterr tengok saperr yg kenerrr

  11. March 17, 2009 at 8:39 am

    yg pasti bukan kat kampung saya..hehehe

    kampung ko katnerr.. ehehe

  12. fizah
    March 17, 2009 at 8:39 am

    nanas mmg byk khasiatnye..dipercayai bley turunkn berat badan juge..tp sy xcube pon lg.hehe..bndar mane yg ade replika nanas?xjmpe lg la..

    bodi ko oke perghhh.. hmmmm

  13. March 17, 2009 at 8:42 am

    nanas yg atas, masak buahnya. nanas yg bwh, muda lg. pegi la ke kuala tganu, ada replika penyu.

    maksud me, nanas yg atas tewww kat bandar manerrr.. cuberlarr teka..

  14. March 17, 2009 at 8:44 am

    nenas memang tidak dapat dipisahkan

    tidak dapat dipisahkan drpd aper erk.. uhuhu

  15. March 17, 2009 at 8:45 am

    lupa plak, replika tu kat Sarikei Sarawak, tul tak enme? ada adiah?😀

    wahhhh.. soklan bocor nih.. ihihi

  16. March 17, 2009 at 8:48 am

    kampung sy xde replika…tugu negara pun xde…hihiih

    meriam zaman penjajah ader kannns.. ihihi

  17. March 17, 2009 at 8:51 am

    salam en_me.. mertua saya juga orang johor di Kluang, baru je balik Kluang February yg lalu. En_me, kalau jalan2 ke Perak singgahler ke Taiping lepas tu zoom ler ke Kuala Sepetang, ke arah makam pahlawan Perak, pastu jgn lupe lak mkn mee udang banjir, kalu en_me tonton TV astro ranc. Warung Kita ada hos dia ke sini makan , pastu jgn lupa gak mkn kotiau doli ekekeke…. nti kita post pasal kotiau doli tu..

    salam jugerr.. what is ur blog url?

    • April 27, 2009 at 2:23 pm

      alamak, lamenyer xmsuk blog ni. sekarang saya tinggal di Penang(pulau tau, bukan tanah besar), ada tempat tu mmg best mee udang dia, kat titi timbul Sungai 2, butterworth. pergi la..
      mee ketam plak kat juru, tpi saya rasa pada tekak saya nilah yer x brapa kick la.. nti nk cari gak yg lebih kick. ada tak saper kat sini yg tau kat mana.??

      mee banjir udang, kuala sepetang larr.. kan me ader citerr last month >> http://yginsaf.com/2009/03/22/mee-banjir-udang-mak-teh/

  18. March 17, 2009 at 8:57 am

    dulu mase kekecik ada sebutir replika nanas kat gerbang masuk ke kawasan kampung… skang tadek dah nanas tu… dah masak kot, ade orang petik… kenuri satu kampung buleh tu… Hihihihihihih😛😛

    ahaha.. kenduri buah nanas ghitewww..

  19. March 17, 2009 at 9:12 am

    salam me..
    emmm kat kedah terkenal negeri jelapang PADI, tapi tak ada pun replika padi, kat Langkawi adalah replika tapi replika burung helang..

    salam jugerrr faizal tewww.. takletak replika pong orang dah tahu kannns

  20. March 17, 2009 at 10:06 am

    masak lemak nenas. perghhhh soddaappppp

    kannns..

  21. art
    March 17, 2009 at 10:11 am

    pontian ada replika nenas sebab banyak nenas, batu pahat ada replika buaya, sebab banyak buaya ke?

    buaya darat kottts.. ehehe, me gurau gurau one uoolsss..

  22. March 17, 2009 at 10:32 am

    ~ tak tahu la kat mana selain yg en_me sebutkan di pontian. kalau kat Kuala Krai, kelantan ada replika buah manggis. tapi tak besar sangat lah.. ~

    ahaha, orang dah jawab kat atass nunnn..

  23. March 17, 2009 at 11:55 am

    SUKE MINUM AIR NENAS

    itteww jerrr.. hmmm

  24. March 17, 2009 at 12:05 pm

    Kat sarawak pun terkenal gak dengan nanas kan…tentu ada replika nanas kat sana kutss?
    to zaiazman…kuetiau doli..alahai, bleh tak u emelkan kuetiau doli kat i huhuhuhu…windu ooo nak makan..

    ittewlarr gambar bandar sarikei sarawak.. dah orang jawab dahhhh..

  25. iza
    March 17, 2009 at 1:13 pm

    Waa besarnya replika… iza suka tart nenas tettiba terinat lagu lama Tugu Cinta ahaks..

    ahaks ahaks..

  26. March 17, 2009 at 1:13 pm

    Kat Kuala Kangsor ada replika labu sayung..
    masak lemak nenas dan ikan kurau masin.. layanzzzz

    perghhh.. sodap tewww

  27. iza
    March 17, 2009 at 1:21 pm

    waaa replika tu besar macam ottromen lah..

    replika kenerr besar ghitewww.. kalo ciput vukannn replika namernyerrr.. ehehe

  28. March 17, 2009 at 1:45 pm

    en_me …
    Masih wujud lagi ker perindustrian Nanas di Malaya? Sebab so far , bila saya jalan jalan beli barang kat sini, semua Nanas dia datang dari Thailand, Amerika Selatan gitu …. Nan Ado katanya dari Malaya …
    Suka sangat dengan Nanas …

    mati segan hidup tak mau kootsss.. pekerja kilang pongg selalu pikett ghitewww..

  29. March 17, 2009 at 2:10 pm

    Apa kata? Dah alang2 buat entry pasal pontian n pekan nenas, datangla kat umah aku. Buat entry pasal kg. aku… hehehe…

    giv ur address one uooolssss.. ehehe

  30. March 17, 2009 at 2:50 pm

    kat ganu ade sotong ngn udang replika..besar gak..
    salam ptg selasa en_me itteww..

    ingatkan replika penyu jakkks ghitewww.. ehehe

  31. ez
    March 17, 2009 at 3:43 pm

    hhehehe..replika tu kat pekan nenas kan?kat pontian kan..mak sy org rengit..tp saudara mara ramai johor..so tau la johor skit2 itewww..heheh..

    gambar bawah semuanyerr di johor.. gambar atas sajerr bukan di johor ghiteww..

  32. March 17, 2009 at 3:49 pm

    Kalo kat Serian, Sarawak ada tugu Durian. Kalo kat Kuching, ada tugu kucing, kat KK ada tugu ikan. Alahai…banyaknya tugu.

    cek zatil, kalo kat sarikei, sarawak apakerr tugu ittewww.. ahaha, ittewwwlarr jawapannnyerrr

  33. March 17, 2009 at 5:09 pm

    kat pekan mana tu? pekan nenas ker?

    pekan nanas yg bawah sebelah kanan sekali..
    yg gambar atas orang lain dah jawabbb.. ghitewww

  34. March 17, 2009 at 5:30 pm

    out la sgt–> nk wat cam mne bro..tgh menapakkan diri dalam kerjaya..cam nie la kan..

  35. March 17, 2009 at 5:53 pm

    hi..wah anak jati johor ye…:)

    ahaha.. dimanerr bumi dipijak ..

  36. tojo
    March 17, 2009 at 5:57 pm

    aduih en me….entry ini membuatkan haku teringat pada kedai boon foo, chee kee dan chendol mamak shariff itew…..rindu pada pekanku…ohh pekan nanas….sekolah menengah pekan nanas

    joe, ituari osman aderr tanyerr .. bilerr ko nak balekkk kamfongg..

  37. March 17, 2009 at 7:12 pm

    en_me pnah keje kt ladang nanas?
    nnt pos kn barang sebijik 2 tuk miss nuyui kt sini ek..ekekkekekeke…😛

    kat tesco banyakkks .. kannns

  38. March 17, 2009 at 7:17 pm

    gambar nenas yg 1st tu paling comel..
    kat mane tempat2 tu mmg tatau..
    nenas yg 1st nenas yankee ek??

    aisehhh chekgu.. dah ader orang jawab kat atas nunnnn.. tentunyerr nanas sarawak.. ghitewww

  39. March 17, 2009 at 9:54 pm

    aritu kan g my roomate punye engagement ceremony kt pontian…kitorg lalu jln dlm from kulai…pastu kan kt tepi jalan tu kan ade org jual nenas johor ni name josepine…en me tau tak?

    u must by-passed my parent’s house tewww..
    nanas josepine very femes one uoolsss..

  40. March 18, 2009 at 6:48 pm

    rumah spongebob ke? haha.

    ahaha..

  41. March 18, 2009 at 8:06 pm

    Wah…….rumah Spongebob yang sangat besar deh! En_me ada jumpa mr.spongebob tak masa ambil gambar ni/

    awawa..

  42. March 18, 2009 at 9:50 pm

    kat tempat echah ada buah manggis punya replica.
    di manakah itu?🙂

    sudah aderr yg menjawabnyerr diatas tewww..

  43. buzzybug
    March 20, 2009 at 11:05 am

    nanas tu kat roundabout kah?

    ohoho.. tidak tidak

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s