Home > Travel > the first rubber tree

the first rubber tree

the rubber tree (heves brasillensis muell. arg.)
this rubber tree is one of the oldest in the country.
the rubber tree is the world’s main source of natural rubber and was introduced into the country in 1877 and planted in kuala kangsar.
since then, it has become an important crop in malaysia.
a wide range of quality rubber – bases products have been made for the benefits of mankind. [+ para rubber tree – wikipedia ]

Di kuala kangsar, mula-mula me singgah ambil gambar di masjid ubudiah. Me ke istana kenangan dan muzium diraja, tetapi tutup rehat pula. Kemudian me mencari sepokok getah yg pertama di tanam di malaysia.

Setelah terpusing-pusing di dalam bandar. Me terjumpa juga pokok getah itu bersebelahan pejabat tanah. Walaupun berpagar seperti gambar diatas, tapi tidak berkunci pula.


masjid ubudiah and istana kenangan
kuala kangsar, perak

Alahai.

Categories: Travel
  1. March 24, 2009 at 12:45 am

    Besar jugak pokok getah tu ye..? Satu pemeluk tak lepas..

    lebih sehatus tahun punyer pokok tewww..

  2. loq
    March 24, 2009 at 1:55 am

    baru tahu…
    dulu belajar pasal ni jugak dalam sejarah
    tapi tak taw lokasi(gambar)
    bagus blogging ni kan?
    hehe
    bro,jom exchange link?

    oke bro log ittewww.. thanx

  3. March 24, 2009 at 4:00 am

    salam en me
    wah
    xpernah pergi pn situ
    HUHUUHUHU
    besar nye
    pokok

    pokok itteww memang besarr ghitewww..

  4. March 24, 2009 at 7:11 am

    wah! mesti dah tua pokok tu.

    dah bercucu cicit ghitewww.. ahaha

  5. March 24, 2009 at 7:37 am

    hehehe… suke blog nih sbb disertakan fakta..
    waa… gler besar pokok getah tu ek..

    kalo memang lumayan, ko leh buat filem dokumentari pendek pasal blog en_me yg inih.. volleee ghitewww.. ammvoiii

  6. March 24, 2009 at 7:42 am

    udah mcm pokok balak je besonya

    cuberrlarr ko tanam pokok getah kat umah.. nanti ko leh jadi tokehhh balak ghitewww.. ehehe

  7. ain
    March 24, 2009 at 7:50 am

    besar stem pokok getah tu. Masih ada getah lagi ke..???

    dah menopause agaknyerr.. ihihi

  8. March 24, 2009 at 7:53 am

    wondering, naper pokok getah tu ditanam sebatang aje.biasanya ditanam bersama kekawannya yg lain.hmmm

    abang penyu tak bacerr buku sejarah kerrr.. alkisah diceritakan bahawa ada sembilan (songo) batang pokok getah yg mula-mula ditanam di kuala kangsar.. ghitewww

  9. polar bear
    March 24, 2009 at 8:16 am

    Huhuhu..
    dekat pokok tue… ada masjid sebelah kanan kan?
    dah lama tak ke kuala..

    macam masjid tapi dah jadikkk bilik gerakan pilihanraya ghitewww..

  10. March 24, 2009 at 8:56 am

    hehehe..
    dulu zara pergi belum ada yang putih depan tu..
    sangat syiok..=)
    galeri sultan azlan punya tempat ada pergi?

    galeri me tak pergi sebab takdok dalam agenda ghiteww..
    dulu zara ader amik gambor (tanper yg putih depan tewww?).. hmmm

  11. fizah
    March 24, 2009 at 8:56 am

    org dolu2 pon tau hargai pokok getah pertama kn..xtebang smpai skang..huhu..en me mmg suke sejarah..!

    blog ‘memang lumayan’ ini pong akanns menjadikks sejarah ghitewww.. kannns

  12. Anon kk
    March 24, 2009 at 8:57 am

    En me…
    seberang jalan bertentang dgn pokok tu, pejabat agama Islam KK. Belakang pej agama tu, masjid Ridzuaniah. Sebelah masjid pulak…MCKK yang glemer tu.
    Depan pokok tu, simpang 4…tengok kiri kanan ek…pastu seberang…terus turun ke jalan bawah. ada deretan kedai makan kat hujung simpang tu di sebelah kiri…ada me kari kuah sup yang sedap. nyum…nyum…
    Turun lagi ke jalan bawah…tepi sungai leh pekena cendol dan laksa…tiada kedai yang boleh direkomen. sebab gerai yang betul2 sedap dah pupus…huhu.
    Windu nak balik KK…nak ronda2 bandar cam masa sekolah dulu….

    sekang akak anon katnerr.. hmmm

  13. March 24, 2009 at 9:06 am

    jalan-jalan semasa cuti sekolah. wah
    cara mendidik yang berkesan

    tapi ramai gakks yg tak minattss ghitewww.. uhuhu

  14. March 24, 2009 at 9:08 am

    cuti-cuti ek….rindunya saya kat negeri kelahiran saya ni.

    baliklarr, kannns waktu mengundi pilihanraya bukit gantang tewww.. ehehe

  15. March 24, 2009 at 9:11 am

    salam me..
    emm..rehlah ilmiah….ahsan ta..(cakap aroblah pulak)

    akhi faizal teww..
    jazakallah khairan ghitewww..

  16. March 24, 2009 at 9:26 am

    sangat bangga sebab Kuala Kangsar adalah kg saya..

    ramainyerrr orang kuala kangsar kannns.. hmmm

  17. March 24, 2009 at 9:28 am

    wah en_me, anak en_me pakai kasut asadi yea..heheheh
    warna biru lagi….
    senang ajekan, sarung terus ke kaki…
    hehehe
    maza pun suka pakai kasut jenis tu…simple.

    ingatkannns selipar jepun pas ni buang kasut sebabkan pacat ghitewww.. ammvoiiii abang maza

  18. ez
    March 24, 2009 at 9:29 am

    besau sungguh pokok getah iteww..sgt kukuh da kuat walopon ni da thn 2009…heheh

    itupun me tengok bahagian atas pokok sudah dicantas, kalo tidak lagi besar keadaaan pokoknyerrr..

  19. March 24, 2009 at 9:37 am

    terkenanglah zaman belasan tahun dulu, Pokok getah lah jadi belasahan Pak Cik, cuti sekolah, Jumaat dan Sabtu aje, subuh2 adam dah turun gelanggang, motong gotah lah apa lagi…anak2 kita tau ke tidak biji getah tu…

    me tak pernah keje kat ladang getah one uoolsss..

  20. Anon kk
    March 24, 2009 at 10:11 am

    ala en me…
    anon kat KK juga tapi bukan kuala kangsar…
    Kubang kerian.
    en. me… tolong tuka nama anon tu tak?
    hehehe

    oke.. me dah tukar.. sebenarnya me phobia bilerr ader nick ‘anonymous’ ghitewww.. ehehe
    btw, akak anon aderr blog takkks.. hmmm

  21. March 24, 2009 at 10:29 am

    dh lama tk pegi kuala kangsar…

    hmmm.. sejak bilerr tewww..

  22. March 24, 2009 at 10:32 am

    kalau toreh tu keluar lagi tak susu getah hehe..

    ko nih macam pisau cukur jakks.. ekeke

  23. March 24, 2009 at 10:38 am

    kuat jalan eh kamu neh..tingin gak nk backpacking around msia..haih..

    selagi hayat dikandung bodi ghitewww.. insyaAllah

  24. March 24, 2009 at 10:39 am

    ouh
    HOHOHOHO~
    susu dia ade lagi??

    dah menopause kotts.. ohoho

  25. March 24, 2009 at 10:50 am

    huhu… mesti en_me yg peluk pokok tue kan.. besou nya…bejalan je en_me ye… x nak ajak miz canistal ke… ahaks..

    iyolarr tewww..

  26. March 24, 2009 at 10:52 am

    kahkahkah
    dh monopause erk??
    ayayaya~

    ammvoiii sukernyerr enchek camera tewww.. koserrr uuu

  27. March 24, 2009 at 11:21 am

    oeh kuala kangsar
    dah selalu saya pergi. hehe since 1990 lagi

    tempat jatuh lagikks dikenang kannns..

  28. March 24, 2009 at 12:34 pm

    wahhh.. jln sakan en_me. cuti2 mesia ke? jeles akak tauuu.. hehe

    selagi hayat dikandung bodi ghitewww .. ehehe

  29. art
    March 24, 2009 at 12:40 pm

    kesian pokok ittew di kata tua juolls…

    ooopsss.. dah berumur ghitewww.. ahaks

  30. March 24, 2009 at 1:27 pm

    wah2..amazing…tak penah tgk plak…thanks for the info… nnti ade mase bley g lawat…

    alhamdulillah, samer2larr kiter share aper aper yg patut ghitewww..

  31. March 24, 2009 at 1:54 pm

    Bangganya ada jugak orang yang lebih suka ambil gambar memeluk batang pokok getah yang pertama di Malaysia
    bukan macam setengah orang yang suker ambik gambar bukan2, bila tersebar kan mereka dan keluarga mereka juga yang malu…huhuhu

    me dah censor kepala me one uooolsss.. ekeke

  32. March 24, 2009 at 2:06 pm

    jalan depan skit, kona kanan, itu la padang yg saye berlari hari-hari suatu ketika dulu. Tak kire panas terik atau hujan kilat. Larian diteruskan

    mckk kannns.. uhuhu

  33. March 24, 2009 at 3:48 pm

    mari datang ke alor gajah. ada kedai makan di kebun pokok getah. tengah tengah makan, tetiba *plup* bunyi bijik getah jatuh ke dalam cawan. haha

    ahaha.. lawak ghitewww

  34. March 24, 2009 at 4:41 pm

    wah, nak amik berpeluk dengan rubber tree gaks ler.

    ammvoiii maksu tewww..

  35. March 24, 2009 at 6:39 pm

    wah…tak g stesyen ketapi kuala kangsar? ade jual popia goreng yang sedap dekat depan stesyen tu! hehehe..tu salah satu tujuan kalau sy g kuala kangsar.huhu

    thanx for d info cek za tewww..

  36. March 24, 2009 at 6:46 pm

    En_me…ese membosa dongan hasil gotah, gotah sekerap, gotah boku,gotah cair,chee,cuko gotah,biji gotah,kulit gotah,bola sekerap,tapai daun gotah,bunga daun gotah………………bla!bla!bla!…

    anak penoreh gotah oke perghhh..

  37. March 24, 2009 at 8:43 pm

    besarnyer?brape pemeluk tuh?huhu

    tiga atau empat pemeluk ghitewww.. nanti maksu nak ukur.. uhuhu

  38. March 24, 2009 at 9:06 pm

    besarnya!O_o
    mau kecik mate sebelah bila tgk. haha.

    terkezottt ghitewww.. ohoho

  39. March 24, 2009 at 9:47 pm

    Area kg sayer di lahirkan.
    ps:Bangga menjadi anak penoreh getah

    alhamdulillah.. berjaya sungguh kamooo..

  40. March 24, 2009 at 10:51 pm

    AHAHAHHA
    saje je
    en_me
    *misteri nye bro nie

    me misteri katernyerrr.. ammvoiii

  41. March 24, 2009 at 11:42 pm

    Dolu2, kawasan ghumah iKHMAR ni banyak pokok gotah…Hehehe~

    mesti sekang manyak pokok kelapa sawit ghitewww.. kannnns

  42. March 25, 2009 at 7:29 pm

    wahh…besaunyer pokok getah sepemeluk…dah cam pokok balak jadinyer…

    leh tanam kat umah, leh jadikks tokey balakkks tewww.. ehehe

  43. March 25, 2009 at 10:25 pm

    wahh…..besau pokok getah tuu…

    besau kannns.. uhuhu

  44. Anon kk
    March 26, 2009 at 9:15 am

    En me..
    anon takde blog.
    Tak sempat nak berblog…
    tapi selalu sempat merayau ke blog kawan2.
    Anon setiap hari jengah blog qurraqas…
    kakak anon tu…
    kendian langsung ke blog yang link dalam
    blog tu….
    hehehe

    tak aci larr camtuuu.. hmmm

  45. March 31, 2009 at 12:46 pm

    perhh aku dah lama gila tak baca info tentang sejarah Malaysia…teringat lak masa zaman sekolah menengah masa aku memang minat gila dengan subjek sejarah…

    tawarikh tewww.. ehehe

  46. April 5, 2009 at 9:44 pm

    uish.. lama betol pokok tuh.. zaman2 skolah dulu lagi tu

    tahun 1887 mula ditanammmm.. zaman2 penjajah doeloo ghiteww

  1. May 4, 2009 at 5:34 am

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s