Home > photography > dirty business

dirty business

you are lucky not to be raised in this kind of barn
kh agrofarming, lot 7487 kg desa sayang 2, kong kong, masai

Minggu lepas, tandas ‘rumah hinggap’ me tersumbat. Bukan pertama kali. Me sudah panggil abang plumber itu. Macam biasa juga.

Dipendekkan cerita, selepas usai perbaiki tandas dan pembentongan di ‘rumah hinggap’ me. Abang plumber bagi me kad perniagaan walaupun me sudah ada nombor telefon beliau di tiang-tiang elektrik seluruh negeri. Sebenarnya, abang plumber sudah ada perniagaan baru. Menjual kambing dan biri-biri untuk tujuan hakikah akikah, korban, kenduri kendara dan sebagainya.

Arakian, lepas dari melawat sarang buaya kelmarin. Me sudah singgah ke ladang kambing yg baru dua bulan abang plumber usahakan. Tidaklah jauh dari kawasan ‘rumah hinggap’ me yg itu.

Kambing dan biri-biri yg baru sebulan diimpot dari new zealand. Cantik-cantik belaka.

ferris11.gif Gambar-gambar lain di kandang kambing di aminus3.

Nota: sebenarnya abang plumber adalah orang indon yg sudah 14 tahun menetap di negara yg aman damai sentosa sejahtera ini. Berkahwin dgn rakyat tempatan. Sudah punya rumah setinggan di kampung ulu pandan tebrau itu. Walaupun selalu di caci cerca kerana bergelumang dengan najis, tapi abang plumber terus menjadi usahawan yg berjaya.

Nota kamus dewan: akikah aqiqah Ar penyembelihan binatang ternakan (lembu, kambing) yg dilakukan pd hari ketujuh selepas kelahiran bayi sbg tanda kesyukuran kpd Allah. korban qurban Ar 1. amalan menghampirkan diri kpd Allah dgn menyembelih binatang ternakan (lembu, kambing, kerbau, dll) pd 10 Zulhijjah atau tiga hari selepasnya (hari tasyrik) dgn mengagihkan sebahagian drpd daging itu kpd fakir miskin. Perkataan berkaitan dgn kambing: aum, bek, sup, biri, hati, bagar, baham, bebek, burun, debik, domba, embek, gerim, hamis, jaran, kibas, norik, ragut, rapus, tairu, akikah, bandot, garung, korban, mohair, pergar, ramban, randuk, senyum, ternak, bunting, geleber, gembala, kembiri, kencing, rambuti, tengkel, benggala, cengkenik, kaprikorn

Alahai.

Categories: photography
  1. April 14, 2009 at 12:20 pm

    kalau nak berjaya kena lah kuat usaha cam abg plumber tu kan..huhu

  2. April 14, 2009 at 12:22 pm

    asal halal sudah bagus tu

  3. April 14, 2009 at 12:40 pm

    dirty business tapi high income…huhuhu

  4. April 14, 2009 at 12:43 pm

    Bekerja seolah-olah akan hidup selamanya…

  5. April 14, 2009 at 12:48 pm

    wahhh org luar lg berjaya dr rakyat msia..masalahnyer skunk ni x ramai rakyat msia snggup nk wat dirty biz mcm ni kan..kononyer aper kelaszzz…tul x en_me???

  6. April 14, 2009 at 12:58 pm

    dirty business = lots of money involve

  7. April 14, 2009 at 1:03 pm

    abg plumber tu bijak sbb dia dah tau daging kambing tu sedap!🙂

  8. ain
    April 14, 2009 at 1:05 pm

    cantiknya tanduk kambing tu. boleh buat business tak ekh..???

  9. Tie
    April 14, 2009 at 1:18 pm

    Eeee….besarnya kambing..!!

    Rajin betul en plumber tu berusaha…boleh dijadikan sumber inspirasi…

  10. April 14, 2009 at 1:25 pm

    kan bagus kalu yg buat keje kontrak panjat rumah memalam tu buat dirty job cenggini.

  11. yus
    April 14, 2009 at 2:29 pm

    di mana bumi dipijak disitu langit di junjung..
    rezeki itu ada dimana2 jer..
    yang rajin mencari saja akan dapat hasil nyer…
    insaf2…

  12. April 14, 2009 at 3:20 pm

    betul betul betul… kalau rajin berusaha, insyaAllah akan berjaya. Pilihan di tangan sendiri sama ada baik atau tak baik. Sebenarnya pencuri pun berusaha juga, dan memerlukan kepakaran.

  13. April 14, 2009 at 3:26 pm

    wah2..kagum betol ngn abang plumber tuh~!!

  14. April 14, 2009 at 3:28 pm

    orang luar memang pandai cari duit, asalnya nak teruskan hidup aje. tapi orang kita dah perasan hidup senang…ramai jugak, kerja nak memilih-milih.

  15. April 14, 2009 at 3:32 pm

    dirty business is sweet
    dirty mind is bushuqq

  16. April 14, 2009 at 3:33 pm

    Besau nye kambing!!!

  17. ez
    April 14, 2009 at 3:33 pm

    ape2 pon bg sy,yg penting rajin..kalo kita rajin pasti berjaya..di mana ada kemahuan di situ ada jln..respek ngan abg plumber tu coz dia xpedulikan ape yg org kata kat dia..bguslah..nak berjaya kene usaha n sabarkan..

  18. April 14, 2009 at 3:37 pm

    kambing pun takut jugak. ade binatang lain yg kurang menakutkan? hehehe.

  19. April 14, 2009 at 3:45 pm

    salam en_me.. dirty business?? dirty pun dirty la, janji masyuk.. dan duit halal, kann..

  20. April 14, 2009 at 4:26 pm

    luar setinggan~dalam banglo gitu….=)

  21. April 14, 2009 at 4:52 pm

    dirty? asal halal…😀

  22. April 14, 2009 at 5:15 pm

    morale of the story..
    rejeki ada di mana mana..
    kok bisa..lebih berusaha sedikit..

  23. April 14, 2009 at 5:17 pm

    eeee…segaknye yaasir…
    gebu2nyer kambing tu..ermmmm..=)

  24. April 14, 2009 at 5:30 pm

    kadang kambeng abg plumber tu kt kwsn mane en_me?
    adekah di kwsn perumahannya juga?
    jiran depan istana hinggap saya buat kandang kambeng
    habes bau kambeng tersebar seluruh kampung
    huhuuu…sabau aje la~

  25. April 14, 2009 at 7:30 pm

    kamben jenis tu….jenis kurang berbau katanya….tp nan ado..klu udah namanya kamben..hehe..

  26. April 14, 2009 at 7:46 pm

    Salams
    Bebs..
    ejaan yg betul bukan “akikah” ke?

  27. April 14, 2009 at 8:36 pm

    ahh..kaya abg plumber iteww~

  28. April 14, 2009 at 8:51 pm

    waaaaa..rindu nk bela anak kambing…
    dlu ade bela ank kambing..namanye ’emmek’..
    =)

  29. April 14, 2009 at 9:30 pm

    wah! pulangannya lumayan ini deh!! =D

  30. April 14, 2009 at 10:40 pm

    kalau orang ada usaha mesti berjaya… janji rajin.. tawakal kpd Allah… kotor atau tak itu tak kira.. janji halal…

  31. April 14, 2009 at 11:56 pm

    Kambing boer… kambing boer… banyak daging ghiteww… cepat membiak.

  32. April 15, 2009 at 12:41 am

    yaasirrrr!!

  33. April 15, 2009 at 12:53 am

    hmm

    […]

    spt kata uncle kamal itu, memblog mengeratkan silaturrahim..
    kalo kita suker komen itu, kita tayang kat orang ramai..
    kalo kita tak suker, kita padam.. supaya yg keroh menjadi jerneh.. dan supaya tak mjadi duri dlm daging.. lu sendiri pikirlarrr

  34. April 15, 2009 at 8:46 am

    wah kambin, kat batu pahat tok janggut dan u-keng selalu aq lawati.

  35. April 15, 2009 at 9:06 am

    rilex je yaasir tu..;)

  36. April 15, 2009 at 9:59 am

    yasir yang comei!

  37. April 15, 2009 at 10:05 am

    dirty business… duit x dirty kan hihihi

  38. April 15, 2009 at 11:48 am

    thnks singgah bro..🙂

  39. April 15, 2009 at 12:01 pm

    dasat betul abg plumber tu kan en me? Beranak pinak bisnes dia😀

  40. April 15, 2009 at 12:09 pm

    boss,

    ko buat bisness kambing daging ker? aku suka nih..amacam bisness ok ka?

  41. April 15, 2009 at 12:24 pm

    sedapnye kambingggg

  42. buzzybug
    April 15, 2009 at 6:35 pm

    kagum. boleh bukak bisnes sendiri… lumayan tu…

  43. April 15, 2009 at 7:54 pm

    haruslah melekat bau kambeng2 itteww…
    tapi kaya woo…kambeng kan mahal…

  44. April 15, 2009 at 8:18 pm

    Salam Selasa En-Me…

  45. April 15, 2009 at 8:24 pm

    Alamak… tersilap ler pulak… Salam Rabu En-Me…. moga mlm ini ada entry baru…

  46. April 15, 2009 at 11:19 pm

    Ada tak yg nak ternak kambing gurun

  47. April 15, 2009 at 11:34 pm

    teringat sorang kawan zino berenti jadi Doktor bertukar jadi saudagar kambing lembu… dengar nya business dia menjadi.. dah jadi tokei besau ..

  48. April 16, 2009 at 1:06 am

    tular susah payah org lain kat tempat kita kan..lebih bjaya plak dia banding dgn kita…huhuhu

  49. April 16, 2009 at 1:42 am

    rezeki itu selalu ada.
    tuhan tak pernah tutup pintu rezeki buat hamba-Nya.
    yang perlu cuma usaha kan en_me ittewwww.

  50. April 16, 2009 at 3:22 am

    cantik2 kambing tu
    kambing tu dia kasi mandi tiap2 hari.. kot?😛

  51. April 16, 2009 at 8:22 am

    Morning En Me…

    Selamat bertugas ^___^

  52. sebaliktabir
    April 16, 2009 at 8:48 am

    Kambing cantik… Boy tu comel! hehehe

  53. April 16, 2009 at 8:51 am

    buat lamb chop sedap ni.

  54. April 16, 2009 at 9:16 am

    salam en_me

    emm kerja kotor tapi rezekinya halal…
    mmg lumayan kan🙂

  55. iza
    April 16, 2009 at 10:28 am

    Selamat hari Khamis Bang Me…

    Memang lumayan…biarlah kotor yg penting halal.

  56. April 16, 2009 at 11:00 am

    Hye there..
    Datang kat blog LOL k.
    Amik Award ChanteQ..
    Hehe..
    Gud day friend.

  57. April 16, 2009 at 11:04 am

    Kambing biri2 sana cantik2 kan en_me..hhu

  58. April 16, 2009 at 11:06 am

    comelll nye…bj merah itu..

  59. April 16, 2009 at 11:47 am

    yaasir dah besar la incik! sgt comel :p ngeee

    ala bergelumang dengan najis pun, kalau takde beliau, takkan paip2 kita boleh elok kan?
    janji pekerjaan dia tu halal di sisi islam🙂

  60. April 16, 2009 at 12:06 pm

    salam en_me!!!
    bestnya ada bizness mcm ni..huhuhu..
    bf saya ada bizness ikan keli..ohohohoo..

  61. April 16, 2009 at 12:25 pm

    selagi halal, dirty pun orang akan buat..🙂

  62. April 16, 2009 at 12:50 pm

    dirty business
    clean money🙂

    dapat pahala bela kambing kan..
    dalam kandang lagi tu..🙂

  63. April 16, 2009 at 1:00 pm

    2-3 tahun lagi abg plumber mungkin dah duduk banglo. Org mcm dia sanggup buat dirty job, kerja kuat dan pandai berjimat.

    Tolong sampaikan pesan kat abg plumber jgn lupa keluarkan zakat utk kambing2 tu kalau cukup syarat hehehe

  64. zue
    April 16, 2009 at 2:17 pm

    zue ada juga rumah kat tmn desa rakyat perdana jln kong2 iteww.

    org indo juga yg repair paip bocor.

  65. April 16, 2009 at 2:53 pm

    idup susah…. pandai carik duit.. mcm slumdog.. ehehe

  66. April 16, 2009 at 2:56 pm

    en_me.. aku malas nak renew domain aku.. hehehe..

  67. April 16, 2009 at 5:19 pm

    nice blog bro.. love all the shots

  68. April 16, 2009 at 7:12 pm

    Tanduk tue.
    boleh buat apa?
    panjang tue

  69. April 16, 2009 at 7:47 pm

    jual kambing ni boleh kaya kan? silap2 lg kaya drpd org yg pakai kot besar2 tu..huhuh

  70. April 16, 2009 at 7:50 pm

    hehe…untung la mamat tu sbb pandai berniaga…murah rezeki dia.

  71. April 16, 2009 at 8:46 pm

    hmmmmmmmmm

  72. April 16, 2009 at 9:42 pm

    syoknye bela kambinggggg..

    en me punye gambo sure cecantik..jelesssss..hahhaha

  73. April 16, 2009 at 10:20 pm

    lawa pic ni..🙂

  74. April 16, 2009 at 10:55 pm

    orang luar pun boleh hidup, tapi anak tempatan, masih lagi komplen gaji tak cukup?

  75. April 17, 2009 at 3:50 pm

    busuk2 pon duit gak ni..
    waduh2..mmg lumayan ya pak

  76. April 17, 2009 at 5:33 pm

    nak jd usahewan gak…
    ngah3x kolam ketam yg ada pn tak terjaga..

  77. April 17, 2009 at 10:16 pm

    perghhh siap ada istana hinggap eh en_me
    power ah. hehe🙂

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s