Home > Travel > raja melewar

raja melewar

raja melewar was the first yamtuan besar (equivalent to king) of negeri sembilan. he was a prince from the state of minangkabau in sumatra, indonesia. [+ wikipedia ]

Hari sabtu lepas, selepas dari warong cendol leman dawi di senawang. Me singgah di muzium replika istana raja melewar yg terletak di kampung astana raja, rembau, negeri sembilan. Seorang diri tentunya. [+ lokasi | rembau ]

Di papantanda diatas tertulis:

sejarah kedatangan raja melewar adalah kerana dijemput.. oleh kerana kerajaan johor yg pada ketika itu berada dlm keadaan yg huru hara ..

ferris11.gif Gambar-gambar lain di aminus3.

Tapi me pelik juga, makam raja melewar yg sudah di pagar rapi terletak di luar kawasan muzium tersebut. Me tidak sempat ambil gambar. Mungkin dilain hari me datang lagi. InsyaAllah.

Alahai.

Categories: Travel
  1. key
    April 25, 2009 at 12:38 am

    wahhhhh~
    penuh tradisi ni….

    tinggalan zaman kanns..

  2. April 25, 2009 at 1:25 am

    bila mahu pergi nih~
    adui

    pergi jerr larr.. ahaks

  3. April 25, 2009 at 3:05 am

    baiklah..
    belajar sejarah..

    tanperr sejarah saperrlarr kiterr kanns..

  4. April 25, 2009 at 3:10 am

    cantik design istana dulu2 kan huhu

    itteww seni namernyerr.. uhuhu

  5. yus
    April 25, 2009 at 8:54 am

    erm..patriotik jgk en_me ye..
    selamat berhujung minggu me..mgu ni pg mana plak..hehe

    tanpa sejarah, siapalah kita semua one uoolsss..

  6. April 25, 2009 at 9:08 am

    santik betoi le seni bina dia….skrg ni umah2 kg pun dh x bercirikan umah kg dlm erti kata sebenar kan…

    rumah batu tiang x sampai sehibu.. kann kanns

  7. April 25, 2009 at 9:11 am

    masa tu johor huru-hara napa ek?
    sejarah akaks fail dik..

    tertulis di papan tanda itteww – “akibat dari serangan acheh dan bugis..” sodeyyy kanns.. akak bukan sajer fail dr sejarah, tp fail dr membaca tulisan itteww.. ahaks

  8. April 25, 2009 at 9:14 am

    suka tgk umah tradisional n9.. unik bumbung dia~ erkk. muzium sama ng umah ke? haha

    ittewwlarr muzium replika istana raja melewar..

  9. April 25, 2009 at 9:18 am

    kebetulan maza pun pegi ke bangunan replika itu minggu lepas..
    tapi tak nampak en_me pun?! hmm
    maza pergi hari ahad pagi..hehehe
    baru bercadang nak buat entry ttg itu.. nantilah maza tepekan sekali dgn gambar makam Raja Melewar.

    citerlarr makam tepi jalan ittew namfakk glamorr.. kanns abang maza

  10. April 25, 2009 at 9:46 am

    huhuhu… cendol leman dawi yg kuar kat m3 tu kan..tp np yea en_me bg 3 bintang jew? kureng er..

    itu citarasa me sendiri.. korang punyerr raser mungkin berlainannn ghitewww.. ahaks

  11. April 25, 2009 at 10:32 am

    rajinnyer berjalan.. hehehe

    tawau pun me pernah sampai bahhh..

  12. sebaliktabir
    April 25, 2009 at 12:04 pm

    Sejarah…yang sering dilupakan…
    Namun sejarah yang membawa kita ke hadapan…
    Tanpa sejarah kita masih terperangkap di dalam masa… hehehe mengarut je nih!🙂

    wahhh fandainyerrr..

  13. April 25, 2009 at 12:06 pm

    cendol pakcik lema dawi dah lama tidak merasa sejak berpindah ke rengit. yum yum

    tiga bintang jakkks.. baik ko gi pantai pontian tewww.. ahaks

  14. April 25, 2009 at 12:21 pm

    slm,,,saya ada kenangan di sini…hu3

    aperkarrr..

  15. April 25, 2009 at 12:41 pm

    sekarang syd ada kat padang, sumatera barat..kat sini asal budaya minangkabau ni..mungkin raja melewar tu dijemput dari daerah pagaruyung~hehe

    citerrlarr..

  16. Tie
    April 25, 2009 at 3:27 pm

    He he…memang buta sejarah.. Tak pernah pulak dengar kisah tang raja melewar ni…

    kak t asal nogori mano? ohoho

  17. April 25, 2009 at 6:17 pm

    wah wah..en_me jalan2 itu N9 ke?huhu

    volleee ghiteww.. uhuhu

  18. April 25, 2009 at 6:41 pm

    saye jarang2 datang n9~~

    ko selalu gi manerr.. ahaks

  19. April 25, 2009 at 6:42 pm

    xpernah2 smpai lagi kt sini ~

    tak fentingg kanns..

  20. April 25, 2009 at 7:48 pm

    sedap sangat ke cendol leman dawi tu?
    sampai kuar majalah 3 & jom makan kat astro prima tu..

    me dah kasikk bintang tewww.. veryy derrr

  21. April 25, 2009 at 8:31 pm

    sangat tidak suka sejarah…alahai…ermmm

    saperlarr kiterr tanperr sejarah ghitewww.. uhuhu

  22. April 25, 2009 at 9:03 pm

    alahai dua tiga kilo je dari kampong zino tu hehe

    abang zino pernah singgah takkks.. ehehe

  23. April 25, 2009 at 9:32 pm

    hi en me!!! lama tak singgah huhu.
    dulu bukan kononnya depa nak buat cerita pasai raja melewar ke???

    saperr? catherine zeta jones kerr? atau datuk tiara ittewww.. ahaks

  24. April 26, 2009 at 7:12 pm

    Sejarah dan pengalaman menjadi guru kita yang terbaik…

    kanns..

  25. April 27, 2009 at 8:59 pm

    Salam,
    jika nak tau sejarah realiti sila rujuk ke http://sejarahnagarakedah.blogspot.com/

    salamm jugerr bro..
    ader citer pasal makam kota sayong johor lama takkks..

  26. April 29, 2009 at 7:56 am

    eden owng nogori

    betoiii karr.. tengok ic japp.. ehehe

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s