Home > photography > sungai lui memorial

sungai lui memorial

(insert sungai lui memorial)

japanese war victims memorial
sungai lui, jempol

Dari temerloh, dalam perjalanan ke selatan. Me singgah ke tugu peringatan sungai lui. Mula-mula me ingat seperti tugu peringatan sungai kelamah yg me sudah bepergian tempohari. Tiada yg menarik disini. Cuma sekadar sebuah jirat cina yg besar.

..sungguh malangnya pd waktu pagi 8 haribulan 10 1942, angkatan tentera jepun telah mengarahkan pasukan tenteranya melancarkan sekatan di jalan-jalan utama sungai lui..  mereka menurut perintah untuk membunuh kaum cina.. yg terkorban berjumlah 368 orang..

.. tetapi yg pelik, setiap tahun (23hb disember) ada upacara melawat memorial ini yg pengunjungnya adalah dari negara matahari terbit.. (virtual malaysia)

Alahai.

Categories: photography
  1. June 13, 2009 at 12:11 am

    wah, dah jd jalan jalan malaysia nih,
    owhhhhh jang ekau kutuk den yo selipa lain sebolah?😛

  2. June 13, 2009 at 12:17 am

    wahhh bagus la en_me siap jalan2 cuti2 ke tempat bersejarah ajo. hhee🙂

  3. June 13, 2009 at 12:21 am

    wah…pelik jepon nih~

  4. June 13, 2009 at 12:27 am

    adakah mungkin kerana diorang mahu melihat bekas kekuasaan mereka di sini??

  5. June 13, 2009 at 12:53 am

    orang jepun suka horamat pada benda yang dah lepas…sebab tu dia boleh berjaya
    kalau tak caya tanya city en.me

  6. June 13, 2009 at 1:04 am

    en_me…
    Itu la “jejak-bertapak” namanya.
    Knowing you en_me, I believed ‘somebody’ would join in on the 23rd Dec occasion this year😉
    “arigato gozaimas …”

  7. June 13, 2009 at 2:08 am

    silap aribulan en_me bley jadik hos jalan2 jelajah malaysia bersama en_me ituuuu

  8. June 13, 2009 at 2:48 am

    salam..bestnya..rajin mengkaji fakta sejarah..uikss nampak jerat cina kat situ..nasib bukan jerat percintaan ahahahaha

  9. ain
    June 13, 2009 at 9:05 am

    byk ilmu yg diperolehi sepanjang jln2 me kali ni.

  10. June 13, 2009 at 9:26 am

    semakin banyak koleksi en.me nanti arkib negara boleh tumpang cari maklumat.. hehe

  11. June 13, 2009 at 9:39 am

    haitttt..haittttt….
    heran fulak kan…naper lak dwang yg dtg meraikan kat situ..rasa bangga kot..

  12. June 13, 2009 at 9:56 am

    diorg dtg sbb rasa besalah kot..

  13. June 13, 2009 at 11:10 am

    oh… berjalan2 smbil melawat tmpt2 bersejarah.. bagus2..

  14. June 13, 2009 at 11:17 am

    bagus ni blaja sejarah..

  15. June 13, 2009 at 11:55 am

    wah en_me.. menarik ala2 infotainmen gittew..

  16. June 13, 2009 at 2:05 pm

    org jepun nih suka ambil iktibar dari kejadian lepas…diaorg pon nyesal gak bunuh ramai org asia…

  17. June 13, 2009 at 2:30 pm

    kononnya magsa paling dahsyat ketika itu, kira mcm genocide ialah golongan Cina…

    tetapi betulkah penangan Jepun paling dahsyat (memberikan impact) ke atas Tanah Melayu selain British, U.S, Portugis, Acheh, Siam dan kuasa penjajah lain?!

    hmmm

  18. June 13, 2009 at 2:47 pm

    ini yang dikatakan jauh perjalanan luas pengetahuan..

  19. June 13, 2009 at 4:29 pm

    Pelik ya… kenapa pengunjung dari matahari terbit tu nak ke sana? Sedangkan yg terkorban org2 Cina. Mungkin ada kekesalan mencengkam sanubari mereka…

  20. June 13, 2009 at 4:36 pm

    Siapa budak pompuan tewww? macam Jepun pun ada hehehe

  21. June 13, 2009 at 7:07 pm

    familiar nama sungai lui ni.. sape yek duduk kat sini..
    entah.. tak hingat dah.. hehee..

  22. June 13, 2009 at 7:38 pm

    salam.. kat belakang tu ada keris terpacak ek? besarnya keris..

  23. June 13, 2009 at 8:14 pm

    Memang pelik bin ajaib … atau kita yang tak faham pemikiran orang lain …

  24. June 13, 2009 at 10:54 pm

    huhu… aku pun tak pernah sampai kat sini lagi… tugu kat sg Kelamah tu pulak just lalu je🙂

  25. June 15, 2009 at 4:53 pm

    Tugu di Kampung Sg.Lui itu memang selalu dikunjungi oleh orang-orang Jepun, masa kecil-kecil dulu, selalu orang kampungku cerita kisah-kisah perang yang berlaku disekitar kawasan ini.

    Mula dari Lui Barat, Lui Selatan, Lui Muda, Lui Timur, Sungai Lui, sampailah ke Gugusan Mendi, Gugusan Bera, berpuluh -puluh tanah FELDA dapat dijejaki diantara sempadan daerah Jempol di Negeri Sembilan dan Bera di Pahang.

    Hanya rezeki nak terjumpa di tengah jalan kita takder En_Me!

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s