Home > Ho Hum > 羊 – goat

羊 – goat

(insert kambing 1)

山羊 – mountain goat

Seorang gembala sedang menggembalakan biri-birinya yg berbulu hitam dan berbulu putih. Dia kemudian didatangi seorang pemuda lalu bertanya:
Pemuda : “Baguskah ternakan biri-biri pakcik. Boleh tak saya tanya beberapa soalan?”
Gembala : “Oh, boleh saja”
Pemuda : “Berapa ekor kesemua biri-biri pakcik?”
Gembala : “Yg mana, yg putih atau yg hitam?”
Pemuda : “Yg putih”
Gembala : “Ah, yg putih 50 ekor.”
Pemuda : “Yg hitam?”
Gembala : “Yg hitam pun sama.”

(insert kambing 2)

羊肉 – mutton

Pemuda : “Dan berapa banyak rumput mereka makan setiap hari?”
Gembala : “Yg mana, yg putih atau yg hitam?”
Pemuda : “Yg hitam.”
Gembala : “Ah, yg hitam makan lebih kurang lima kilo rumput setiap hari.”
Pemuda : “Dan yg putih?”
Gembala : “Yg putih pun sama.”

(insert kambing 3)

熟語 -black sheep

Pemuda : (Dengan perasaan geram ) “Kenapa pakcik membezakan biri-biri pakcik yg putih dengan yg hitam setiap kali nak jawab soalan saya, padahal jawapan semuanya sama saja”
Gembala :”Mestilah saya beza-bezakan sebab biri-biri yg putih itu adalah milik saya.”
Pemuda : “Ooo, begitu, fahamlah saya, kalau yg hitam tu pulak siapa punya?”
Gembala : “Yg hitam pun sama, saya punya juga”
Pemuda : (bengang, geleng kepala dan berlalu)

Nota: kalau kawan-kawan tidak faham bahasa jerman yg tertera dalam gambar, me sudah sediakan terjemahan dibawah itu. Dan sekiranya kawan-kawan masih tidak faham juga, me tak dapat nak tolong sebab entri ini memang tiada pengajaran moral. Hanya jenaka me rapu sahaja.

Alahai.

Categories: Ho Hum
  1. August 4, 2009 at 7:29 am

    eh saya 1st la. hehe🙂

    indeed.. ehehe

  2. August 4, 2009 at 8:03 am

    suke betol bro knizam yer..ehehe
    muncung nyerrrr mulut si yaasir tuuu!!!!

    kasik can larr fulakkk..

  3. August 4, 2009 at 8:23 am

    memang merapu lah…en_me…
    tergantung takde ending..hehehe..

    tak kelakar larr teww.. me copy paste dari email jakkk.. ehehe

  4. August 4, 2009 at 9:07 am

    salam bro..ckp german ye kat atas tuh..eheheh

    sik ada german tokk..

  5. August 4, 2009 at 9:44 am

    Amboi.. Rajin betul sekarang ni berdialog-dialog ni eyk.. =)

    maner rajinn.. ihihi

  6. cikbun
    August 4, 2009 at 10:18 am

    bunyi nak mcm jawa ja, hehe

    memang jawa ponnn.. ekeke

  7. August 4, 2009 at 10:40 am

    kalau kambing berbahasa jawa itu biasa en_me
    lainkali buatlah mereka gunakan bahasa jepang, ok

    ahaha.. nanti bundo itteww buat bahasa minang larr fulakks

  8. yus
    August 4, 2009 at 10:41 am

    seb baik ada terjemahan..klu x mmg xpaham lgsg..salam en_me🙂

    salam akak yus jugerr..

  9. ain
    August 4, 2009 at 12:57 pm

    kahkahkahhhhhhhhhh….grrrrrrrrrrrrrrrr!!!!

    gelak teww..

  10. August 4, 2009 at 1:57 pm

    hahahahaha…kambing pun nak beza2kan

    pak pandir ghiteww.. ihihi

  11. August 4, 2009 at 10:27 pm

    hej! en_me…hahahahah…but still have a moral value in there…when you want to ask a question, be specific…hehehehe…;-) very der clever that wak gembala…

    just a joke bro.. ekeke

  12. ف wildchild ۞
    August 5, 2009 at 2:05 pm

    betul ke bahase jermen tu? lain macam je nahu die ;p

  13. August 10, 2009 at 9:10 am

    wah..
    nampaknya saya antara yg bernasib baik memahami bahasa german yg ditulis oleh en me..so x yah tgk translation…
    hhehehhe…
    comelll je kambing tuh..dan budak baju merah itewww..
    mcm en me ke?

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s