Home > exhibition > ノートルダム・ド・tanjung puteri: 芝居小屋

ノートルダム・ド・tanjung puteri: 芝居小屋

(insert the hunchback of tanjung puteri)

ノートルダム・ド・tanjung puteri : 芝居小屋
[ 舞台は荒んだ15世紀のパリ。教会の持つ権限が、弾圧と排除を生み出す時代の物語。 ノートルダム大聖堂の前に、一人の醜い赤ん坊が捨てられていた。彼は大聖堂の副司教、フロロ(Frollo)に拾われ、カジモド(Quasimodo)という名をもらう。彼は成長し、ノートルダムの鐘つきとなる。 パリにやって来た美しいジプシーの踊り子エスメラルダ(Esmeralda)に、聖職者であるフロロは心を奪われる。欲情に悩み、ついにはカジモドを使ってエスメラルダを誘拐しようとする。]

Kota kerajaan johor lama di daerah kota tinggi di sekitar sungai johor memang sudah me jejaki. Dari muzium di teluk sengat, makam 7 kota sayong, dan makam sultan mahmud mangkat dijulang di kampung makam.

Cuma tanjung belungkor saja yg me belum terjah. Terletaknya jeti dan kompleks kastam bagi laluan feri dari changi point pulau temasik. Bila me google, me terjumpa kisah pusara si bongkok tanjung puteri.

Kebetulan sabtu malam ahad kelmarin, me sudah terjah ke kotaraya johor bahru. Ada festival seni johor selama seminggu.

Me sempat tonton teater muzikal si bongkok tanjung puteri. Menarik juga. Si bongkok yg dianggap penderhaka oleh inggeris, tetapi sebenarnya seorang pemberontak menuntut kemerdekaan.

Tetapi sayang sungguh nasib si bongkok, matinya kerana membunuh diri. Pusaranya pun terbiar di hutan penuh berduri. Seorang diri. Di kaki tanjung puteri.

Alahai.

Categories: exhibition
  1. August 5, 2009 at 12:14 am

    yeay! 1st lagi. terima kasih en_me. hehe🙂

    thanx to u bro.. jangan serik2 kehh

  2. ain
    August 5, 2009 at 6:16 am

    rajinnya me tengok teater. musti berjiwa halus ni!

    akak baghu tau kerr.. aiyoo

  3. cen
    August 5, 2009 at 7:57 am

    best ekk citer si bongkok di tg puteri….
    ehh…mati bunuh diri? awat laaa….

    ajarla acik tulis japangg..

    meh, me kasik penampor japangg satewww.. ehehe, sateww lagikkk

  4. August 5, 2009 at 8:16 am

    bro KNizam ni x tdo malam ke
    seronot betol jd 1st commentor yerk

    pasni teater Tun Abdul Razak plak kt IB en_me😉

    iyolarr tewww..

  5. August 5, 2009 at 8:31 am

    zaman2 ku bojangg dulu selalu gak gi layan teater ni……

    samerlarr kiterr.. ahaks

  6. August 5, 2009 at 8:51 am

    masih belum berkesempatan untuk menonton teater, ingin merasa pengalaman…

    bz erk.. hmm

  7. August 5, 2009 at 8:58 am

    en_me..sudah ada tulisan jepun ke tulisan cina tu???

    kann me dah bilanngg.. kowser uu/em>

  8. August 5, 2009 at 9:21 am

    [… ]

    hehehe betul ke tak nie…. ngaji tak abis…

    wahh, bijakk akak ku ina teww..

  9. August 5, 2009 at 9:23 am

    salam en_me.
    lama tak jenguk en_me kat sini. dah jadi orang jepang la pulokkk!

    saper katerr..

  10. August 5, 2009 at 9:35 am

    uihh mekap gambar tgh tu teball hahhaa

    kena teball baru real.. ekeke

  11. iza
    August 5, 2009 at 9:37 am

    teringat lagu Tanjung Puteri yang fofular tu bang me.. dia ada sebut pusara si bongkok.. Pahlawan yg dilupakan lah kiranya kan.

    ghitewlarr kira-kiranya.. sodeyyy kannns..

  12. August 5, 2009 at 10:00 am

    wah~
    nampak best sangat2 lah~

    best gilerr..

  13. August 5, 2009 at 10:11 am

    tiba² saya nak nyanyi lagu tajuk johor…

    nyanyilarr..

  14. August 5, 2009 at 10:21 am

    jangan kata japang; jawre pun tak khatam lagi lar….

    xpe, kalo me tulis baser inggeris pun kat bawah pic itteww, korang pun tanye me balik.. kannns

  15. August 5, 2009 at 11:09 am

    Kota kerajaan johor lama juz lalu masa otw nk g desaru…ada jugak keinginan nk jengah..

    pergilarr jengahhh.. hmm

  16. August 5, 2009 at 11:32 am

    dulu masa student, ada sekali tgk teater
    kalau ikut hati tak minat pun
    member dah ajak
    layankan aja

    sekang minat takkk..

  17. ف wildchild ۞
    August 5, 2009 at 1:51 pm

    minat zapin je..

  18. yus
    August 6, 2009 at 11:19 am

    rajinnyer en me tgk teater..
    baru hari nie tahu si bongkok mati bunuh diri..

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s