Home > Travel > kolusi di jalanan

kolusi di jalanan

(insert machap rest area signboard)

kalau tuan pergi ke jaybee, singgah sebentar di pekan machap

Hari itu, saya naik bis1 dari Puduraya, Kuala Lumpur ke Larkin, Johor Bahru. Di tengah perjalanan, bis itu berhenti di sebuah rumah makan, Restoran Jaya di pekan Machap. Jadwal makan malam.Saya sudah hafal tentang banyak hal di sini. WC2-nya. Nasinya. Sayur-sayurnya. Tentang minumannya. Piringnya. Gelasnya. Saya hafal bukan karena ingatan saya kuat. Saya hafal karena bis penumpang antar kota sering kali berhenti di sini. Bis ini – maaf tak saya sebutkan namanya di sini, hampir selalu berhenti di sini. Bis lain, lain juga tempat berhentinya. Ada di Yong Peng, ada di Ayer Hitam.

Mengapa begitu? Saya tidak tahu. Saya kira pilihannya lebih pada pilihan awak bis3, atau perusahaan bis. Pasti bukan pemerintah mengeluarkan instruksi4 soal terminal perhentian. Pemerintah kita tidak punya kebijakan seperti pemerintah di Singapur yang membuat bis-bis terpaksa berhenti makan di setiap stasiun bis – buktikan saja kalau naik bis Singapur – Kuala Lumpur. Bis-bis tersebut bisa berhenti di kawasan rehat & rawat lebuhraya PLUS yg bagus kualitasnya.

Di sini, bis punya kuasa sendiri.

Penumpang turun satu per satu. Saya, karena duduk agak belakang, turun juga agak belakang.

“Ndak turun? Makan”.

Saya dengar seorang penumpang –wanita paroh baya, bertanya pada seorang lelaki muda di sampingnya. Lelaki muda itu orang kulit putih. Sebelumnya saya sempat bertanya asal negara dia.

“Tidak. Saya sudah makan”.

Saya memang melihat lelaki itu makan, sewaktu bis menunggu penumpang stesen puduraya yg mancet5. Dia bawa bekal dari restoran kfc.

“Saya kurang suka makan di tengah jalan. Kebanyakan tidak higienis6”.

“Oo,”

Ibu paroh baya itu terdiam. Melongo7. Saya kira mulutnya pasti membentuk bundaran8. Sayang saya tidak bisa membalikkan badan melihat keadaan dia. Tak sopan.

Tapi bukan mulut ibu itu yang buat saya terkesan. Saya terkesan pada kata “higienis” si bule9 itu.

Saya jadi merenung apa yang bisa disaksikan di rumah makan, di tempat-tempat bis berhenti itu.

Saya mengiyakan penilaian si bule. Rasanya, saya bisa melihat betapa jorok10nya rumah makan di sepanjang jalan.

Piring hitam. Sendok berkerak. Air dalam gelas berminyak – beleming11. Nasi juga tidak segar. Entah beras kelas apa yang mereka masak.

Ikan-ikan dan ayam juga begitu. Jenis-jenis gorengan mungkin sudah berapa kali naik angkat dari dalam kuali minyak panas. WC yang bau pesing12 dan lantainya penuh daki.

Sering saya mendengar ada penumpang mengatakan negatif, kalau sudah makan. Atau, masuk WC jadi ingin muntah.

Lebih parah lagi, sudahlah kualitas makanan kurang, harga makanan jangan disebut. Jauh di atas harga makanan di rumah makan biasa.

Makan dengan nasi + ayam dan sayur, bisa mencapai delapan hinggit.

Saya tak bisa hitung, berapa kali singgah di rumah makan di jalan. Belum pernah saya bayar di bawah sepoh hinggit untuk nasi+ satu jenis lauk. Belasan hinggit.

Pada mulanya saya sering mendengar pertanyaan mengapa bis suka berhenti di tempat begitu. Mengapa bis tidak memilih makan di rumah makan yang murah, agak bersih, dan lumayan enak. Atau di tempat rehat & rawat yg disediakan pengusaha lebuhraya PLUS.

Saya pun sering kali bertanya hal itu. Dahulu.

Tetapi, belakangan saya tahu jawabannya.

“Kan ada kerja sama antara orang bis dan rumah makan,”

“Lihatlah, sopir dan kenek13 itu makan di ruang khusus. Sajiannya khusus. Dapat rokok, minuman suplemen,”

Kata teman, sopir-sopir angkutan umum itu tidak bayar.

“Malah kadang juga mereka dapat uang saku,”

“Rugilah rumah makan?”

“Ya, ndaklah. Mereka ‘kan dapat dari penumpang yang membayar mahal makanan.

Coba, hitung, sekali orang berhenti makan, berapa dia untung,”

Wow, luar biasa. Tentu saja saya tidak percaya sepenuhnya informasi itu. Tetapi, saya tidak mungkin membantahnya ketika melihat pilihan yang buruk para awak bis. Ya, pilihan yang buruk karena mereka memilih berhenti di rumah makan yang tidak higenis dan mahal harganya.

Mungkin memang ada kolusi14. Mungkin, kolusi tidak hanya di kantor-kantor. Kolusi juga ada di jalanan. Ya, di mana-mana. Kalee…

(insert restoran jaya, machap)

1 -bontot bas; 2 – muncung bas; 3 – surau; 4 – banjir luarbiasa
restoran jaya, machap

me nota: 4 gambar-gambar diatas me pinjam dari blog deaf-angel dan daliela. Manakala skrip cerita diatas me pinjam dari blog kang yusriadi, berasal dari pontianak, kalimantan barat dan sekarang masih menuntut dan menetap di kajang. Skrip itu me salin sepenuhnya dan tukar nama-nama tempat untuk menggambarkan bahawa di malaysia pun masih ada pemikiran yg mundur sebegitu. Harap maklum.

me kamus: bis1 = bas, WC2 = jamban, awak bis3 = pemandu bas, instruksi4 = arahan, mancet5 = kesesakan lalulintas, higienis6 = bersih, melongo7 = terlopong, bundaran8 = bulatan, si bule9 = mat salleh, jorok10 = kotor & tidak terurus, beleming11 = keadaan berminyak, pesing12 = bau hancing, sopir dan kenek13 = pemandu dan pembantunya, kolusi14 = persetujuan rahsia yg buruk, dan lain-lain = lu pikirlah sendiri.

Alahai.

Categories: Travel
  1. September 5, 2009 at 12:25 am

    masih setia pd honda city tewww:D

    ofcoz, setia pada satewww, dua, tiga.. hmmmm

  2. Kak Long
    September 5, 2009 at 12:41 am

    Ada cerita pasal pengalaman yang sama masa cuma destinasinya ke Lumut.
    Pun tak lalu nak makan.

    kak long citerlarr..

  3. September 5, 2009 at 2:00 am

    entahnya, dah lama benar tak naik bas ekspress balik Johor gitew.. huhuhu

    agak2 ke manakah inspektor kesihatan kita yea?! hmmm

    dulu ada, sudah diletak gred C di dalam restoran itteww.. gred C = restoran paling kotor .. tapi dah dikoyak n dibuang tanda penggredan ittewww.. wal hasil balik asal ghiteww

  4. ain
    September 5, 2009 at 4:10 am

    pemandu bas dan penjual mkan mmg ada perjanjian dua hala!!!

    memang kanns..

  5. September 5, 2009 at 5:50 am

    mmg ada konspirasikan…melamfau…

    konspirasi takper, jangang konfrontasi.. uhuhu

  6. September 5, 2009 at 5:53 am

    bis itu ade share dalam saham kedai makan.komisyen katenye~ the more the merrier kannnssss

    salam wekeend ramadhan untuk en_me itu

    salam weekend ramadhan jugerr wat abang pitya ittewww..

  7. September 5, 2009 at 7:35 am

    Saya kurang gemar bila pemandu bas berhenti di RnR yang bukan disediakan oleh kerajaan. Saya kerap ulak-alik menggunakan bas. dan rata2 pemandu atau syarikat bas seperti sudah mengikat perjanjian dgn pemilik rnR swasta. Apa yg paling tidak releven, ada yg berhenti 3-4 kali smata2 untuk memenuhi perjanjian yg ditetapkan. Fade up r cmni..

    fed-up kannns..

  8. September 5, 2009 at 8:11 am

    kalau tempat gitu, saya turun isap rokok ajer😀

    taknak kencing siteww kerr encik may itteww.. ekeke

  9. September 5, 2009 at 9:02 am

    tak imune lagi?

    layann jerr

  10. September 5, 2009 at 9:07 am

    risau gak kalau makan kat RnR niy…
    takot tak hygieniclar….

    risau kanns

  11. September 5, 2009 at 9:50 am

    nasib baik dari Muar ke Skudai tak payah berhenti~

    ahh, pakcik bus mmg takkan berhenti~

    ikut pontian kerr

  12. September 5, 2009 at 9:59 am

    cantik tul picture!
    sunyi nyer… takde kereta lain pun!

  13. September 5, 2009 at 10:05 am

    perkara ni mmg dah berlaku sejak zaman akak sekolah lagi tahun 70an. dulu bersangka baik -kot supir nak nyokong sedara mara punya restoran
    seme owang pk duit ..duit..duit .. sanggup ada unsur penginiayaan..

    duit bukanlah segala2nye, tapi seme nak pakey duitt.. kannns

  14. September 5, 2009 at 10:08 am

    err… jjj4 tu kete me ker …cantik!

    p/s kawasan rehat Pagoh dulu ada otak otak sedap …skg dah takde

    otak otak memang sodapp

  15. September 5, 2009 at 11:07 am

    salam…monitoring system yang lemah tenaga batin? sebab tu tiada pemantauan yg berterusan

    dayuss teww

  16. September 5, 2009 at 12:27 pm

    hem…
    machap??
    melalui pengalaman ini tahun akhir 90-an..
    ulang alik kl-JB…time student dulu..
    biasanya drive mmg berenti kat tmpt yg bg makan free.
    sebab dari dulu mmg hairan knp tak berenti kat proper R&R..
    then tgk2..atas meja mmg siap ada label..’meja driver’..
    so they get free food…rokok..drinks…if bawak passanger ke sana.
    walau jorok tempatnya..dpt mkn free, they dont care…
    saya jarang turun makan kalau bus berenti.
    selalunya beli mknan simple2, air mineral dan mkn dlm bas, or mkn sebelum naik bas. so atas bas biasanya mmg tidor…
    time org turun makan pun saya tidorrrrr..
    hehheheh..

    bukanke ko drebar bas teww

  17. September 5, 2009 at 1:27 pm

    Dulu masa muda2 selalu jugak mengalami keadaan perjalanan yang macam ni. Jarang makan ditempat2 bas berhenti. Tak lalu. Kadang2 nak tumpang sholat pun terencat niat.

    Semoga keadaan sekarang sudah berubah.

    takdok berubahnyerrr..

  18. September 5, 2009 at 2:31 pm

    Salam, g JB sblm nie tk perasan pun hentian nie…. mungkin sbb tk kuar kot… Next time nk cuba turun ler..

    ahaha, tak adventurous lar ko nih..

  19. September 5, 2009 at 3:33 pm

    bis tuh sbb taim pose aku bayangkn biskut jer
    demmmmmm

    cuber ko bayangkan timun fulakkks.. ihihi

  20. batugajah
    September 5, 2009 at 4:22 pm

    kalau dari bt gajah ke jb entah berapa kali berhenti dan dapat makan tempat cam tu… tak sanggup teman yope….

    okelar teww

  21. September 5, 2009 at 10:05 pm

    Salam en_me…

    Saya dah ada pengalaman tertinggal bas waktu bas berhenti rehat… sejak tu, tak koser nak turun… dok jer dlm bas… selamat… kanss… he… he…

    ghitewww.. siannyerr

  22. September 5, 2009 at 10:11 pm

    story yang menarik
    kek supo baco kesah yang ditulis habiburrahman el-shirazy
    jika naik bas KL-kelate
    akan brenti di stesen yang sama
    dan makanannya mmg mahal yg amat
    lg mahal dr KLCC

    stesen yg sama? ko bio betoiii yon.. kl ke kelate me don think singgah di pekan machap.. hmmm

  23. fadzilah
    September 5, 2009 at 11:31 pm

    kete sape kat tepi jln tu…comelnya..
    kalau tak bertuan..bleh saya pi amik..
    boleh ke en_me..?

    iyolarr tewww..

  24. September 5, 2009 at 11:44 pm

    en_me…i mean kalo saploh kali naik bas KL-klate pn R&R yg ittewww aje die brenti
    ape pekebende ntah namanya
    bkn machap lorr
    mmg service utk dreba spesel pd org lain

    ghiteww..

  25. nur
    September 6, 2009 at 4:49 am

    mesti mahal kan plat number tu…best

    best gilerr..

  26. September 6, 2009 at 11:48 am

    Di Tapah adalah salah satu hentian rakan saham peniagan restoran dg pemandu bis. Arghhhh! tak jadi nak makan sedangkan perut tengah lapar… kotornya…

    tau takperr..

  27. September 8, 2009 at 3:59 pm

    Memang sudah lama aktiviti ituuuuu kan En_me

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

