Home > history, then & now > then & now: makam cik siti jalang

then & now: makam cik siti jalang

September 15, 2009 Leave a comment Go to comments

(insert makam cik siti jalang)

left: pictures taken from ‘peninggalan sejarah di pesisiran sungai johor’ by kamarudin ab. razak (circa 1995)
right: pictures taken by me at the same location (12/9/2009)

Dipendekkan cerita, me sudah tersesat masa mencari makam cik siti jalang atau cik siti aminah tanah masyhur itu. Tetapi ditakdirkan juga, dalam kesesatan di hujung jalan, me terjumpa saudara nafi yg sudi membawa me masuk ke perkarangan tempat beradanya makam itu.

Makam yg terletak di perkarangan bekas kilang papan yg terbiar telah berkunci pagarnya. Kami memasuki melalui celah pagar.

Dipendekkan cerita juga, kami sampai ke makam yg tersembunyi di belakang kilang itu setelah melalui semak samun. Walaupun kawasan makam di pagari, tetapi tidak dijaga.

Maka jawapan teka teki mengapa suami cik siti jalang yg terakhir tidak mati terjawap juga. Nafi memberitahu,

laki cik siti seorang alim ulama juga, banyak hal yg beliau tahu.. yg dapat melawan ilmu hitam dan menyejukkan hati cik siti jalang itu..

ferris11.gif Gambar-gambar ‘jejak cari makam cik siti jalang’ me yg lain juga ada di aminus3. Moga kawan-kawan berpuas hati.

(insert story board of cik siti jalang)

a storyboard to be remembered

Alahai.

Categories: history, then & now
  1. September 15, 2009 at 1:06 am

    niy nama baru bagi saya lahh…

    salute kat en_me ..

    teruskan yer…

    nama baru? naper? hmmm

  2. September 15, 2009 at 1:59 am

    pheww
    pergi xajak
    HIHI

    jalan jalannn jerr..

  3. September 15, 2009 at 5:41 am

    rajinnyer jejalan.. hehehe

    selagi hayat dikandung bodi bahh..

  4. September 15, 2009 at 5:45 am

    citer betul ke suami 100 org tu?
    rajin betul meredah semak samun eh…😉

    kalau tak tumbuh tak melata..

  5. September 15, 2009 at 5:46 am

    yelaa
    jalan2 pn x ajak !

    vollee ghitewww..

  6. September 15, 2009 at 6:11 am

    en me..

    kisah ini membuatkan saya berfikir .

    Wajah Cik Siti sungguh rupawan..
    membuatkan kaum lelaki semua tertawan..
    Mengadai nyawa menyediakan keranda dan kain kapan..
    sanggup meredah, mengharung nyawa digadaikan..
    asalkan dapat wanita idaman .

    Sungguh malang 99 lelaki itukan….

    kannns..

  7. September 15, 2009 at 6:32 am

    apsal diorg xjaga tpt tu ek?
    xde org dtg mlawat ke?

    entah lorr.. tak dapek me nak nolongg..

  8. September 15, 2009 at 7:12 am

    Tak penoh pulak kawe dengar ye….sian org boh nama dia Jalang dah la tu namanya ‘Siti’ lak tu…uhuhuhuhu

    abes yg ko asyik kira sifir jakkkks.. maner nak dengar .. ahaha

  9. September 15, 2009 at 8:22 am

    maksud saya cik siti jalang tu baru 1st time saya dengar…
    silalah en_me jejaki nama2 lain pulak…
    nak jalan sendiri xkan boley kott jadik boley tengok kat sini jer..huhuhu

    oooic..

  10. September 15, 2009 at 8:31 am

    bes jugak kisah ni ye
    kisah cik siti dot dot dot…
    kenapa batu nesan nya diikat kain kuning?

    mengikatkan kain kuning atas nama kedudukan mereka yang berkasta tinggi dan mempunyai gelaran keturunan tertentu.. mengikut citer, cik siti itteww adalah anak kepada bendahara istana juger.. wallahualam..

  11. September 15, 2009 at 8:49 am

    Sangat menarik dan infomatif. macam citer black widow ker nie?

    Rajin en_me mencari bahan bersejarah ya..

    entri yg terjah terjah jewww..

  12. September 15, 2009 at 8:54 am

    suker!

    ammvoiii akak intan tewww..

  13. September 15, 2009 at 9:08 am

    huhu..penah gak dgr cita sal dia neh..abes smpai dia mati jalang lgi ke da insaf???

    laki yg last tuh alim ulamak, dapat menginsafkan diri cik siti ghitewww..

  14. September 15, 2009 at 9:24 am

    oo..mcm tu rupanya..ingatkan cite dongeng saje..ape la motif si siti tu eh..hmm..wallahhuaklam..

    ghiteww lorr..

  15. September 15, 2009 at 9:45 am

    bagusla… kalau buku teks sejarah ada banyak gambar macam ni tentu best belajar sejarah… takde la ngantuk sangat… huhu …

    buku sejarah katernyerr.. veryy derr..

  16. September 15, 2009 at 9:46 am

    wow…
    cam baca majalah jalan2 cari misteri nusantara

    majalah katernyerr.. veryy derr..

  17. September 15, 2009 at 10:04 am

    hehehe~

    amboi~

    kena ajak abah gi tempat ni~

    dia tu org sejarah~ hahaha~

    kem salam kat abah ko.. alala

  18. September 15, 2009 at 10:05 am

    hehehe~

    kena ajak abah pergi ni~

    hehehe~

    abah ko pernah pergi kerrr.. hmmm

  19. September 15, 2009 at 10:06 am

    kalau masa redah tu bawak sekali mesin potong rumput, clear dah jalan…😉

    bijak kanns..

  20. September 15, 2009 at 11:43 am

    berape tahun la hayat cik siti tu ek sampai kahwen 100 kali….

    maner me tahu.. tapi kalo kawen siang malam mati.. kali sehatus kali, adalah dalam setahun ghitewww.. uhuhu

  21. September 15, 2009 at 1:46 pm

    oo0o0owh…
    ok da tahu ending nyer…
    so skung da tahu…
    klow x clap laki dy yg ke100 tu alim n bley menepis segala ilmu hitam..
    so means….ct tue mengamalkn ilmu hitam ker?
    hurm????

    ilmu hitam pakey sanggul.. ghiteww

  22. September 15, 2009 at 3:22 pm

    owh…heheh….sy igt die amik kire waktu edah skali…heh

    ahaha.. gasaklahh kannns..

  23. September 15, 2009 at 11:14 pm

    pergh! rekod

  24. Mohd Taufik
    April 19, 2010 at 11:57 am

    Saya pernah membaca novel berkenaan cik siti ni..rasanya tahun 1997 yg lepas…mengikut cerita novel tu, sebenarnya cik siti ni xtau menahu tentang ilmu hitam ni..bapanya yg pakaikan sbb nk jaga anak dara dia drpd maksiat…org yg tgk cik siti punya bhagian bwh mesti mati sbb nampak mcm2 benda..yg org akhir tu je yg tau cmne nak buka ilmu tu..tp syg mase tu cik siti dah tua & xsempat wat ape2 terus meninggal tanpa meninggalkan zuriat…waallahhualam…

  1. May 25, 2010 at 8:33 am
  2. May 11, 2011 at 8:08 am

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s