Home > history > asal usul nama batu pahat

asal usul nama batu pahat

September 16, 2009 Leave a comment Go to comments

(insert perigi batu pahat)

the name Batu Pahat means ‘chiseled rock’ in Malay

Menurut sejarah, asal usul nama Batu Pahat ialah dari sebuah perigi batu yang dipahat oleh tentera Siam ketika dalam perjalanan hendak menyerang kerajaan Kesultanan Melayu Melaka pada tahun 1456. Perigi ini lah yang dinamakan perigi Batu Pahat.Perigi ini merupakan satu-satunya peninggalan sejarah yang masih wujud walaupun sudah berusia lebih lima abad. Ia terletak di Kuala Sungai Batu Pahat, iaitu Kampung Minyak Beku.

(insert pantai minyak beku)

the capital of the district is Batu Pahat (city) (also known as Bandar Penggaram)

Alahai.

Categories: history
  1. September 16, 2009 at 6:21 pm

    Wah sejarah Batu Pahat juga terkesan dgn sejarah Siam yea?

    Jauh juga org Siam nak konar2 serang Melaka.. mungkin juga dia org sesat kot! huhuhuhu

    Mungkin ada kebenaran juga, kalau ada org dakwa kerajaan Siam ialah kerajaan Islam – Ayotia, dan kerajaan Siam tumbang setelah diserang oleh pemberontak dari utara dan sempadan Burma.. lalu merubah menjadi kerajaan yg ada skrg ni… yg tak Islam .. dan diubah nama kepada Thai … entahlah kanzzz.

    suker2 konar ghitewww..

  2. fadzilah
    September 16, 2009 at 6:33 pm

    jauh tu nak pegi batu pahat…masa antor adik ari tu kat UTHN merasa la sampai ke batu pahat..3 thn lagi kot baru pegi lagi ke sana..

    antor dan amik adik jer.. kowserr uu

  3. September 16, 2009 at 6:52 pm

    nasib baik batu giling takde..
    kalu tak dah cukup korum…hehehe

    akak reen pernah dengar kegunaan lain batu lesung? hmmm..

  4. September 16, 2009 at 7:54 pm

    kenapa nama dia pantai minyak beku? ada kapal bawa minyak tumpah ke?

    agaknyer lorr..

  5. September 16, 2009 at 8:13 pm

    OOOOOOOOO….al kisahnya……

    ghiteww lorr..

  6. hafizd
    September 16, 2009 at 8:31 pm

    nama pekan kat kg kawe ‘tikam batu’..lepas tgk entry2 en_me nih, teringin gak nk cari asal usul nama tuh~

    hehe

    silakannns pityaa..

  7. September 16, 2009 at 9:01 pm

    jauhnya oran siam datang nak serang melaka sempat wat perigi lagi

    bukan setakat perigi, nak wat ‘nasi paprik tomyam campur’ pon sempat ghiteww.. ekeke

  8. September 16, 2009 at 9:04 pm

    perigi tu boleh guna lg ke skrg?

    tempat perigi teww dah berpagar dalam kompaun pondok polis yg tidak berjaga.. uhuhu

  9. September 16, 2009 at 9:36 pm

    oh..
    tiba-tiba rasa eh menariknya subjek yg u blog ni…
    apesal aku asyik blog pasal makan je ha….
    sampai sejarah batu pahat pun aku tak amik kisah dan pikir.
    baca blog ni tiba2 rasa malu sendirik…banyaknya benda aku tak tau pasal daerah kelahiran aku ni…
    tetiba tak sabo nak balik batu pahat dan nak carik perigi..gitewww.
    yg aku duk tgk selalu ialah dataran batu pahat yg ada replika pahat tuh..eheks.

    eh catz, kan ko dah wisatawan ke bandung tewww.. me pon tak sampai lagikks.. ahaks

  10. Solehah
    September 16, 2009 at 10:05 pm

    baru first time dengar pasal sejarah batu pahat ni..dulu dlm subjek sejarah takde la pulak dia sentuh pasal cite ni..kalo tersentuh pun, saya lorr yg terlepas pandang..ehehe..

    internet kann ader.. ehehe jugerr

  11. September 16, 2009 at 10:54 pm

    nice info…baru la bozzo tau…nanti blik kg bozzo nak tanya kat org tua2 di Parit asal usl nama Parit Perak…

    iyolarr tewww..

  12. September 16, 2009 at 11:50 pm

    mmg terbaik ler en_me…
    cm masuk muzium plak…
    byk info yg sy tak tau..

    ‘terbaek’ teww namer blog oghang len nooo.. ehehe

  13. September 16, 2009 at 11:58 pm

    oooo.. begitu ke critanya…baru aku tau…
    tima kasih en_me itewwwww….info yg bernas…

    selamat menyambut lebaran dan maaf zahir batin en_me itewwww…

    salam lebaran jugerr akak yatie tewww..

  14. September 17, 2009 at 12:01 am

    waah~ bersejarah ^.^ pernah pergi sekali je batu pahat, wlaupun dok jb almost 3 years ^.^

    jauh tewww kalo takdok kenderaan sendiri.. ihihi

  15. September 17, 2009 at 1:51 am

    Salam en_me,

    Banyak ropenya tak tahu pasal sejarah negeri kt m’sia nie.. hu… hu.. hu…

    same same..

  16. ije
    September 18, 2009 at 10:49 am

    asal usul kg myk beku cna lak en_me?~

    hmmm, macam ghitewww lorrr..

  17. siti Hawa
    September 22, 2009 at 9:30 pm

    akak masa muda belia penah keje kat sotex batu 5 jalan kluang tu-
    masa tu,ada le kekawan yang kampung kat Minyak Beku- rasanya 4- 5kali gak
    akak g perigi Batu Pahat tu- masa tu tak pentingkan sangat sejarah ni- bila orang
    citer mulut nganga tapi fikiran entah kat mana- baru sekarang nilah yang rasa
    seronok bila citer tentang sejarah-

    – selain dari itu ada citer persenal tentang akak kat peringi Batu Pahat tu-
    -Arwah abah akak kata dia bernazar nak dapat anak perempuan kat situ-
    entahlah hanya Alaah yang tahu………

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s