Home > history > parit sulong memorial

parit sulong memorial

September 16, 2009 Leave a comment Go to comments

(inset parit sulong memorial)

parit sulong memorial

Pagi ahad lepas me sudah terjah ke parit sulong, batu pahat.

Me ingin melihat sendiri tugu peringatan perang dunia kedua. Tempat pertempuran paling sengit di parit sulong antara askar australia dan india melawan askar jepun yg mara dari pekan bakri di utara.

Dulu me pernah cerita semasa me melawat tugu peringatan sungai gemencheh negeri sembilan. Beberapa hari selepas itu, askar jepun sudah mara ke selatan tanahair.

Kebetulan masa me tiba, aktiviti di pasar lambak hampir usai. Untuk mencari tapak tugu peringatan di taman rekreasi di tebing sungai simpang kiri itu tidaklah sesukar mana. Tapi pelik juga, sebab agak jauh dari tempat asal kejadian pembunuhan beramai-ramai askar-askar australia (110) dan india (40) yg tercedera oleh askar jepun.

pada 22 januari 1942, sementara menunggu ditempat perkumpulan, samada duduk atau terbaring lemah, tiga mesingan, tersorok di bilik belakang mulai menembak, mengsasarkan tahanan tersebut. Sejumlah tahanan yang masih hidup di tikam dengan bayonet.

[+ wikipedia parit sulong ]

Dan me sempat juga singgah dimana tempatnya berlaku pembunuhan beramai-ramai itu. Diseberang jalan utama berdekatan jambatan baru. Terletak diantara dua pokok besar yg menyeramkan di belakang berek (rumah askar) yg kini sudah lama terbiar.

(insert the massacre barrack)

The building in which the victims of the Parit Sulong Massacre were incarcerated

Me ada baca beberapa rujukan dari blog orang lain dari askar veteran kerajaan australia, projek lynette silver,  fotografer akmal adanan, badan warisan, dan abc.net.au.

Alahai.

Categories: history
  1. September 16, 2009 at 12:48 am

    pertamaaxxxx

    iyo pak.. terimakaseh mampir di sinih..

  2. September 16, 2009 at 12:48 am

    notice skarang yg en_me selalu jalan2 cari tempat masa weekend …

    takkanns me nak jalan2 masa ofis hour ghitewww.. kowserr uuu.. abes weekend ko gi manerr.. hmmm

  3. September 16, 2009 at 5:26 am

    tempat asal kejadian tu dh betui2 nampak menyeremmm kan..mcm tgok citer keliwon je…heheh

    nyeremmm kannns..

  4. September 16, 2009 at 6:02 am

    betui2..
    bole jadikan tempat shoot citer antu…

    sori, kuar topik
    tapi tak pandai sgt nak menyampuk bab sejarah
    😉

    citerr antoo larr fulakkks.. uhuhu

  5. ije
    September 16, 2009 at 7:05 am

    teringin nak g batu pahat…

    jommm..

  6. September 16, 2009 at 7:56 am

    eh rumah hantu la. hehe🙂

    – – – – – –

    selamat hari raya aidilfitri 1430h en_me sekeluarga
    maaf zahir batin, kalau tersalah komen, terlaser, terkasar bahasa. hehe🙂

    salam aidilfitri bro..

  7. September 16, 2009 at 8:17 am

    poser2 pon leh tahan en.me jalan2 ek..selamat hari raya en.me dan keluarga.

    bukan poser yang yok erk.. selamat aidilfitri jugerr

  8. September 16, 2009 at 8:23 am

    TQ dtg tpt pakcik… huhuhuhu

    selamat raya utk kamu juga..huhuhuhu

    thanx pakcik teww singgah2 jenguk2 komen2 blog me yg inih.. selamat aidilfitri jugerr

  9. September 16, 2009 at 8:34 am

    bestnya cite en_me ni..mmg minat sejarah eh?

    maner ader..

  10. September 16, 2009 at 8:38 am

    agak2 berhantu tak pokok tu?

    antoo ader dimaner maner bro.. jangan pandang bakang one uoolsss..

  11. September 16, 2009 at 9:02 am

    betullah… dah ala-ala belajar sejarah… tapi saya suka entri2 macam ni. thanks en_me…

    thanx jugerr cek echah tewww..

  12. September 16, 2009 at 9:11 am

    nanti pergi Muar plak ya en me?

    hehehe~


    aper kelise gi muo tewww.. uhuhu

  13. September 16, 2009 at 9:26 am

    err..
    apesal aku tak pernah tau pasal tempat ni..
    eh…bukan sejarah negeri je yg aku tak pass..’
    sejarah tmpt tinggal oso catz tak pass..
    err……kat belah mana pt sulong tempat ni…?
    ihiks….aku rasa nak ketuk kepala aku sekarang jugak, sebab tak pernah terpikir pasal tmpt ni..iskk..

    abes ko sebok jalan jalann carikk makannns jewww.. ekeke, me gurau2 jerr catz erk

  14. fadzilah
    September 16, 2009 at 9:49 am

    en_me ni asyik jln2 je…jeles pulak rasanya!!

    terjah terjah jerr..

  15. September 16, 2009 at 10:16 am

    owh..teringat plak crite CSI malam td,pasal pembunuhan beramai2 zaman hitler dlu…huhuhu

    mungkin kawasan pembunuhan beramai2 tu keras sgt kot n menyeramkan,sbb tu tugu tu jauh sket..hehe

    agaknyer ghiteww..

  16. September 16, 2009 at 10:29 am

    kampung catz

    catz pun tak tau..

  17. September 16, 2009 at 10:53 am

    rajin betul en_me jalan-jalan kan. saya harap saya boleh selalu jalan-jalan jugak. en_me sebenarnya dimana? datanglah jalan-jalan kl. ke memang dah selalu jalan-jalan kl? atau memang en_me di kl? haha~

    abang addy, selagi hayat dikandung bodi volleee..

  18. September 16, 2009 at 12:08 pm

    rajin nyer la pulak berjalan2 bulan2 puasa ni eh

    terjah jerr..

  19. September 16, 2009 at 12:39 pm

    aduhhaiii…

    kesian dia org kena bedal tang pungong tu kanzzz..
    harap2 antu2 dia org tu dah tenang segalanya bagai..

    tapikan, kesian gak la kat mak pak askar2 muda belia itu kan..
    huhuhu

    sian kannns..

  20. September 16, 2009 at 1:11 pm

    huh..tmpt tu dah jd macam sarang hantu jerk..
    moga negara kita aman damai selamanya
    tkde yg kena tikam dgn bayonet🙂

    aminnn..

  21. September 16, 2009 at 4:43 pm

    besh gak taw sejarah sket2 ni kan..

    kannns..

  22. September 16, 2009 at 5:52 pm

    huhuhhu, susahnya nak masuk ke sini hari ni, tapi tak per ler, selamat berbuka puasa🙂

    naper susah erk.. orang len takdok komplen ponn.. ohoho

  23. September 16, 2009 at 9:02 pm

    uiks! seram je klo gi mlm2~
    ade gak yg lari xpijak tanah

    blajar sjarah la kat blog en me
    klo en me xciter psl ni, mmg sy xtau pun ekeke~

    samer samerlar kiter bajar.. ekeke

  24. September 16, 2009 at 11:54 pm

    mesti tempat tu keramat kan

    huhuhu

    kanns..

  25. October 8, 2009 at 3:44 pm

    Berek askar tu lokasi tepi jalan besar, so tak der lah menakutkan, tapi kalu lokasi kat hujung2 kampung yang senyap sunyi memang menyeramkan…

    patutnyer tepi jalan kena dijaga tewww.. semak mata memandang kannns.. uhuhu

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s