Home > history > setelah roboh kota melaka

setelah roboh kota melaka

(insert makam bendahara tepok)

tomb of the last prime minister of malacca

Dua minggu yg sudah, me ada cerita berkenaan tun teja ratna benggala, permaisuri sultan melaka yg terakhir. Yg melarikan diri ketika portugis menyerang dan menawan melaka.

Ahad kelmarin, selepas dari pekan buloh kasap. Me singgah sebentar di kampung lubok batu. Tempat persemadian perdana menteri terakhir melaka juga. Bendahara tepok anak tun perak diberi nama. Tempat pelarian bendahara di ulu sungai muar setelah melaka ditawan oleh portugis.

Pada suatu petang yang ketika itu cuacanya begitu panas, Bendahara Tepok (yg sakit lumpuh, ompong dan uzur) telah diusung oleh Selamat Gagah untuk membolehkan Bendahara merendamkan badannya di dalam air di pengkalan yang berhampiran. Selepas merendamkan badannya itu, Bendahara lantas memberitahu Selamat Gagah bahawa badannya terasa amat segar. Kajian menunjukkan bahawa kononnya daripada ungkapan “Segar Amat” yang dilafazkan oleh Bendahara Tepok itu lahirlah nama “Segamat”.

[+ asal usul nama tempat di Johor ]

Ya, ketika me tiba di makam tersebut yg terletak di seberang jalan berhadapan masjid makam lubok batu, hari memanglah amat panas terik.

Alahai.

Categories: history
  1. ibusinga
    October 14, 2009 at 1:33 pm

    Segar Amat..= Segamat..
    Amat gagah Selamat Gagah itu ya…
    Mengusung Tuan Bendahara.

  2. ain
    October 14, 2009 at 2:02 pm

    oooo…gitu upernya segamat dpt nama!!!

  3. October 14, 2009 at 2:47 pm

    oooo itu lah mulanya nama Segamat ye..
    tk pernah smpi pun ke daerah Johor sinun..

  4. October 14, 2009 at 2:48 pm

    segamat = segagah Selamat

    heheh saje je hehe

  5. October 14, 2009 at 3:10 pm

    bagus info ni…?
    kalau Puchong lak cam ner ek dapat name??🙂

  6. October 14, 2009 at 3:37 pm

    Arrgg..

    Segar yang amat !

  7. October 14, 2009 at 3:53 pm

    OOoooO!! baru tahu.. informasi ni.. TQ

  8. October 14, 2009 at 4:00 pm

    Salam…bagus lah awk ada fikir untuk agama,,,kita sama2 doa pada Allah supaya Allah terus istiqomah kita dalam agama yang mubarak ini!!!amin…

  9. October 14, 2009 at 4:27 pm

    Serom dapat nama dari Seram dan Harum~

    =)

    kata orang2 tua la~

  10. October 14, 2009 at 4:32 pm

    ohhh gitu….
    segar amat…

    pic atas tu..

  11. October 14, 2009 at 4:41 pm

    Salam.

    asal segamat gitu..owh..
    dah pernah lalu;)

  12. October 14, 2009 at 4:47 pm

    segar amat eh
    pernah dgr dah sebelum ni😉

  13. October 14, 2009 at 4:49 pm

    oohh. segaaaamaattt

  14. October 14, 2009 at 5:10 pm

    satu pengetahuan nih=)

  15. October 14, 2009 at 5:24 pm

    Tapi dlm blog maza itu kisah ttg watak Datuk Bendahara Tepuk Tangan .. tiada kena mengena dengan Bendahara Tepok ini kanzz.. heheheh

    alahai entry lalu tu, pasal Pepatih Karma Taubat?! dan Taubatku diterima.

    hehehehhe

  16. October 14, 2009 at 5:37 pm

    oh hensemnya segamat. eh sila ensemnyaaaaaaaa en me:P

  17. October 14, 2009 at 6:04 pm

    byk sejarah yg perlu diteroka… tp sy x suka subjek sejarah..huhuhu

  18. October 14, 2009 at 6:31 pm

    Waduh…chekdee ni cam takut jer kalau bab melawat perkuburan lama….. […]

  19. buzzybug
    October 14, 2009 at 8:27 pm

    nice header la en_me.

  20. October 14, 2009 at 9:04 pm

    waaa…. sonoknye dapat jalan2…. ni jalan2 cari makan ke

  21. October 14, 2009 at 9:06 pm

    Kenapa me tak berendam dalam air di pengkalan tu? Untung2 me pun jadi kuat dan segar yg amat hehehe

  22. October 14, 2009 at 10:24 pm

    betul tu.. Segamat berasal dari Segar Amat… saya dulu skola vokay segamat (skrg ni teknik).. tak perasan pulak tentang makam ni..

  23. October 14, 2009 at 11:53 pm

    very informative!

    the names of our towns are unique and the origin of these names are much more unique!

  24. October 17, 2009 at 10:20 pm

    la asalnyer segar ya amat eh
    baru tahu hehe🙂

    segamat = durian. hehe🙂

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s