Home > history > "stupid malay"

"stupid malay"

why was singapore called the lion city? only sang nila utama could answer that question.

Kelmarin selepas me buat entri berkenaan pulau babi haram*jadah itu. Ramai yg bertanya. Me ulangi, ada yg gedik-gedik bertanya. Kenapa pulau itu dinamakan babi? Adakah rupanya seperti babi? Atau benarkah ada babi hutan di pulau itu dulu ataupun sekarang ini? Kalau ada babi, bagaimana binatang haram itu boleh berada di pulau yg terletak jauh dari tanah besar? Manalah me tahu.

Membuatkan me teringat kisah silam me di pulau temasik. Kisah nyata, dua poh tahun yg lampau.

Semasa me menjalani latihan kemahiran kerja di singapura. Dan menginap di sebuah hotel terkemuka ditengah bandaraya. Selama beberapa purnama. Didalam bilik hotel itu terdapat pelbagai risalah-risalah pelancongan republik tersebut. Dan ada beberapa perenggan dlm risalah yg menarik perhatian me, yg me terjemahkan begini.

.. singapura telah dibangunkan dengan genius dan bijaknya oleh enchek ‘likayu’, seorang yg berketurunan pendatang..

.. sejarah nama singapura bermaksud ‘bandar singa’ dalam bahasa melayu.. yg mana tiada seekor pun binatang singa yg terdapat di pulau itu atau di sekitarnya (dulu dan sekarang).. yg ada hidup secara liar hanyalah di india yg jauhnya lebih 2,500 batu..

Dan risalah itu diedarkan di seluruh dunia dan ada terjemahan bahasa israel tentunya.

Bayangkan. Kalau di negara asing, orang lain berkata begitu tidak mengapa. Gasaklah kan. Tapi bagaimana kalau orang kita sendiri yg berkulit sawo matang juga, mempertikaikan kewibawaan datuk nenek moyang kita tentang nama sesebuah tempat atau pulau. Adakah datuk nenek moyang kita tidak sebijak orang lain? Sedih kan.

Janganlah nanti sampai ada orang bertanya pula, adakah pokok pinang (areca nut palm) di pulau pinang itu? Mungkin lebih sesuai dipanggil pulau mutiara (the pearl of the orient) sebab ramai amoi-amoi cun yg berpakaian seksi nampak pusat di sana di sana kan.

Alahai.

Categories: history
  1. December 7, 2009 at 1:03 am

    Sejarah di ubah apabila kita kehilangan kuasa dan maruah.😦

    • December 7, 2009 at 2:43 am

      tapi yg blom hilang kuasa ponn nk cuba mmpertikaikan sejarahnyerrr sendiri.. camaner tewww

  2. December 7, 2009 at 1:28 am

    setuju ngan pok li.tak boleh kata apa dah~
    jgn jadi melayu yg layu
    ayuh, bangkit!

    • December 7, 2009 at 2:44 am

      me layu katernyerr.. hmmm

  3. December 7, 2009 at 1:46 am

    .. yang menanglah akan menulis sejarah!
    .. yang kalah sejarahnya akan terpendam!…

    huhuhu

    • December 7, 2009 at 2:47 am

      tapi yg blom kalahponn sejarahnyerr akan padamm..

  4. fa
    December 7, 2009 at 7:53 am

    dulu Malayan Tiger pon ada org mahu tukar nama saintifiknya.

    • December 7, 2009 at 8:00 am

      tukar jadik aper erk.. hmmm

      • ف wildchild ۞
        December 8, 2009 at 2:57 pm

        wiki
        Panthera tigris jacksoni. hehe

      • December 8, 2009 at 3:04 pm

        ahaha.. lawak larr ko

        ‘Panthera tigris malayensis’ teww yg sebenornyerr kanns..

  5. December 7, 2009 at 8:33 am

    Bak kata seorang kawan~

    nama yg diwarisi itu kadangkala sudah tak mampu diterima lagi buruk baiknya~~

    • December 7, 2009 at 8:35 am

      kawann larr fulakks.. uhuhu

  6. December 7, 2009 at 8:42 am

    dah diketahui umum yg Melayu ni selalu jadi pak turut je ..
    sedey kan?

    • December 7, 2009 at 8:52 am

      kaaans..

  7. December 7, 2009 at 9:18 am

    Salam en_me.. lama da ku tak singgah sini.. sori.. ehehe

    • December 7, 2009 at 9:33 am

      sori no cure.. ai tio hoot.. ahaha

  8. December 7, 2009 at 9:25 am

    eheheh..sinis
    watashi suka lorrr…

    • December 7, 2009 at 9:34 am

      sukerr jerr..

  9. December 7, 2009 at 9:28 am

    jenis yang mudah lupa juga ramai kan? hurmmm

    • December 7, 2009 at 9:34 am

      kaaanns..

  10. December 7, 2009 at 9:31 am

    alahai….. tah hapa-hapakan….

    • December 7, 2009 at 9:34 am

      kaaannns..

  11. December 7, 2009 at 9:38 am

    ada nama tempat berkait dgn latar belakang sejarah
    ada yg tidak…
    nak tahu, kena kaji la kan

    • December 7, 2009 at 9:44 am

      kkaaanns..

  12. December 7, 2009 at 9:59 am

    echah ingat lagi baca satu buku masa kecil2 dulu, sebenarnya sang nila utama jumpa seekor binatang yang macam singa, tapi di temasik tu memang tak ada singa, jadi dia pun letak nama singa pura pura (sebab just macam singa, bukan singa betul) then dari situlah dapat nama singapura.

    entahlah. dongeng kut.🙂

    tapi betullah, kalau yang masih berkuasa pun tak boleh nak pertahan warisan, sangatlah sedih.

    • December 7, 2009 at 10:05 am

      sodeyy ghitewww.. uhuhu

  13. December 7, 2009 at 10:33 am

    soklan2 merepek mmg Melayu kite suke tnye…

    • December 7, 2009 at 10:46 am

      merepeknyerrr..

  14. December 7, 2009 at 10:55 am

    rasa nak nyanyi lagu “anak kecil main api…..”

    • December 7, 2009 at 10:59 am

      nyanyii larrr.. ihiks

  15. December 7, 2009 at 10:56 am

    maaf klu terlewat mengucapkan..”moga panjang umur murah rezeki, bahagia selalu…”

    • December 7, 2009 at 10:59 am

      thanx akak ku ina ittewww..

  16. December 7, 2009 at 11:02 am

    Dalam silibus Sejarah di Singapura…murid-murid diberitahu, yang membuka Singapura adalah Stamford Raffles….bukan Sang Nila Utama. Peninggalan sejarah Melayu di pulau itu memang sengaja dihapuskan…

    • December 7, 2009 at 11:07 am

      ghiteww larr fulakkks.. uhuhu

  17. December 7, 2009 at 11:08 am

    tmpt yg dekat dgn kita ni pun

    Batang Berjuntai dah jadi Bistari Jaya – tiba2 sejarah dihapuskan

    • December 7, 2009 at 11:17 am

      sebab luucah tewww kak .. ekeke

  18. December 7, 2009 at 11:23 am

    wow…entry die huhuhu….
    jgn la ade org tnye…awat buh Tg rambutan…

    • December 7, 2009 at 11:26 am

      afasal tanjung tapi bukan tepi laut bro.. ohoho

      • December 7, 2009 at 1:22 pm

        yg itew… kne tanye orang yg bg nama itu… tanjung malim pun xde gak laut…

      • December 7, 2009 at 1:28 pm

        oke bro.. cool

  19. December 7, 2009 at 11:23 am

    Salam pagi isnin en_me…🙂

    • December 7, 2009 at 11:26 am

      salam atikk.. thanx singgah2 jenguk2 komen2 blog me yg inih.. ihiks

  20. December 7, 2009 at 12:07 pm

    salam.

    kat pantai dalam pun yang ada pantai indahwater je… pulau sebang pun jauh dari laut, lagi pulak pulau meranti…

    boleh nampak mutiara ye kat “situ”… hmmmm…

    • December 7, 2009 at 12:32 pm

      namfakk jerrr.. ekeke

  21. kontel
    December 7, 2009 at 12:30 pm

    Touché🙂

    • December 7, 2009 at 1:03 pm

      Touché kaannns.. ehehe

  22. December 7, 2009 at 12:44 pm

    alahai tak larat saya nak komen.

    Saya lebih suka baca komen balas en_me kpd permintaan maaf Jard hehehe

    • December 7, 2009 at 1:03 pm

      harap2 takdok saper yg sentappp ghitewww.. ihihi

  23. December 7, 2009 at 1:33 pm

    Salam, Inchik Me..~~

    Sy pernah gadoh2 manja ngan kwn dr pulau seberang; sape yg jumpa negara die yg kemetot tuh. mati2 die kata stamford raffles.. sy kata, sang nila utama. Dia kata kisah sang nila utama tuh adalah sebuah kisah dongeng yg tidak boleh diguna-pakai. Sadis kan.

    Begitu jugakla pemahaman dan pengetahuan pupu-papat sy yg ada kt sana tuh.. ~~cheese & kuew teow, sungguh mesra dibibir!!

    • December 7, 2009 at 1:40 pm

      sadiss kanns.. uhuhu

  24. December 7, 2009 at 3:00 pm

    lupa plak nak wish en_me…
    happy birthday yang ke dot dot dot…
    semoga dirahmati Allah selalu, dan dimurahkan rezeki.
    🙂

    • December 7, 2009 at 3:02 pm

      melayu memang mudah lupa ghitewww.. ekeke
      thanx cek echah ittewww

  25. December 7, 2009 at 3:52 pm

    di negeri PERAK, mungkin ada lombong perak di zaman dahulu..he he he

    • December 7, 2009 at 4:18 pm

      mungkin ader mungkin takder.. ehehe

  26. December 7, 2009 at 4:18 pm

    hai encik me..:)

    *komen takder kena mengena ngan entri..haha

    • December 7, 2009 at 4:19 pm

      hai hai hai..

  27. December 7, 2009 at 5:51 pm

    bersetuju dgn en. maza

    • December 7, 2009 at 5:59 pm

      tapi yg blom kalah ponn sejarahnyerr akan padamm ghitewww.. uhuhu

  28. December 7, 2009 at 7:06 pm

    wohhaaaa~ dasat…dasat…org kata kenali sejarah…fahami sejarah…tapi kalo cmni apekehelnyer…adoilaaaaaa~
    *sejarah tetap akan berulang*

    • December 7, 2009 at 7:28 pm

      salamm bro n thanx singgah2 jenguk2 komen2 blog me yg inih.. ihihi

  29. matahari
    December 7, 2009 at 7:17 pm

    Yg aku nampak gambar kek..kek tu bahasa melayu ke..huhuhu…pulau pisang..banyak pisang..pulau tioman..banyak apa?

    • December 7, 2009 at 7:21 pm

      ahaha.. kek tawon lepas teww zoll..

  30. December 7, 2009 at 8:09 pm

    suka nasi kandar kat komtar
    jeruk salak kat balik pulai

    • December 7, 2009 at 8:18 pm

      ‘balik pulai’? ahaha.. ‘balik pulai’? ahaha

  31. December 7, 2009 at 9:02 pm

    Yang bagus ada di Pahang – Janda Baik

    • December 8, 2009 at 2:14 am

      hati mau baikk sehhh.. ehehe

  32. December 7, 2009 at 10:40 pm

    Pelik-pelik betul,kanzzzzz.

    Ishhhhhh, jgn sebut byk2 sgt nama incik ba*i tu. Malu……malu.
    😉

    • December 8, 2009 at 2:14 am

      ek elehhh.. maluu tononnn..

  33. December 7, 2009 at 11:52 pm

    salam en me…lama akak x jenguk sini…

    • December 8, 2009 at 2:15 am

      salamm akak baayah tewww.. saperlarr me yg inih kannns.. ehehe

  34. December 8, 2009 at 3:10 pm

    ::: [hehehe] funny tapi itulah hakikat.. atleast ada gak ler bangunan
    ::: maybank kat tgh2 kota singa tuh, dlm poskad for sure ada.. atau
    ::: kena delete dgn photoshop? [huhu]..

    • December 8, 2009 at 3:30 pm

      funny larr fulakkks.. uhuhu

  35. December 8, 2009 at 9:26 pm

    salam bro..ya sungguh sedih……adakan Malaysia akan jadi begitu jika kita terus berpecah belah?

    • December 8, 2009 at 9:58 pm

      tepok dader tanyer selera noo.. namer ‘tanah melayu’ ponn kener tukar jadi ‘malaysia’ ghitewww.. ohoho

  36. December 10, 2009 at 10:27 am

    gambar en_me selalu ilang kepala. sebab tu x cam masa en_me dtg kenduri😀

    • December 10, 2009 at 10:37 am

      ekeke.. xpe nad.. kiter kawann kannns..

  37. December 26, 2009 at 11:06 am

    salam bro,

    wah.. sonok baca2 komen2 entry yg nih bro.. thanks 4 visiting mine..🙂

    • December 26, 2009 at 2:31 pm

      salam abg ibnrajab jugerr..

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s