Home > Travel > kampung sebako

kampung sebako

then and now: yaasir at sedi longhouse (left -18 july 2008 and right – 15 dec 2009)

Pagi tadi me sudah buat entri atas permintaan mama danish & sara pasal ‘gravatar’. Tengahari ini pula me nak layan pertanyaan akak zara alwi pula. Baik hati kan me hari ini, sebab mood tengah baik lorr.

Masa me hendak balik ke rumah panjang tempohari, akak zara alwi (bukan lord zara, atau zara milia atau mama zaranfamily atau zyma zara ) ada bertanya me tentang sebuah kampung di sini. Kampung sebako diberi nama. Tapi sebenarnya ada beberapa nama kampung sebako di sarawak.

Yg pertama, kampung sebako yg terletak di sungai lundu, kuching. Bukan di sungai rajang atau sungai sarawak. [+ lebih informasi di telecenter ] Dan masyarakat peribuminya adalah bangsa bidayuh. Bukan bangsa iban.

Seperti juga rumah panjang sedi, kalau dulu terpaksa menggunakan batang sungai sebagai pengangkutan utama, dan terpaksa berakit-rakit dan boleh berenang-renang juga.  Tapi sekarang, kampung sebako sudah dihubungi dengan jalanraya.  Negeri bumi kenyalang sudah maju kan.

Jadi me rasa memang tidak sesuai kalau dalam novel akak zara nanti ditulis watak yg menaiki rakit turun rakit, naik sampan turun sampai, naik bot turun bot. Naik perahu turun perahu. Meredah hutan belantara dan sungai-sungai yg berliku-liku. Turun bukit naik bukit juga. Dua hari dua malam lamanya.

Tetapi mungkin juga kampung sebako paloh, daro itu yg akak zara maksudkan. Kampung sebako yg ini terletak di pulau bruit (sebut betul-betul), daerah mukah. Ianya juga terletak di sungai paloh, sebahagian cabang sungai rajang di muara. Walaupun ianya tidak terletak ke pendalaman hutan belantara (di muara sungai dan di tepi pantai saja), tetapi memang masih mundur ke belakang berbanding kampung-kampung lain. Masih berbekal air hujan, menggunakan generator untuk kuasa elektrik dan tiada jalanraya antara kampung-kampung [+ sarawak2day ].

Ada sesiapa kawan-kawan lain yg nak buat pertanyaan?

Alahai.

Categories: Travel
  1. December 23, 2009 at 12:59 pm

    comelnya gambar yaasir tu

    • December 23, 2009 at 2:11 pm

      chekguu ponn chantekk perghhh..

  2. December 23, 2009 at 2:11 pm

    Wah..kaunter pertanyaan dibuka. Rumah panjang Iban dgn Bidayuh ada perbezaan ke? Tak sempat nak gi Kpg Budaya, terlepas rombongan..

    • December 23, 2009 at 2:16 pm

      Ada sesetengah orang sik tauk beza antara rumah panjang kaum iban ngan rumah panjang kaum bidayuh❓ . Mintak maap mun salah info, tapi me kongsi apa yang kamek tauk lah owhhhh.. kedak tok. Mun rumah panjang ya bertingkat2, bidayuh lah mpun rumah ya. mun rumah panjang ya sik bertingkat2, iban lah ya.. ya jak tauk mek. 😛 – akak nohas fahammm takkk.. ekeke

      • December 23, 2009 at 2:27 pm

        Haha..terbelit jg lidah nak baca. Kamek faham sikit2..

        Kamek la femme..

      • December 23, 2009 at 2:32 pm

        kitak rock bebb.. coool

  3. December 23, 2009 at 4:59 pm

    errr, betul ker kat korea susah nak dapat makanan halal?
    klu tak dak paspot tak leh pegi ler….., ek

    • December 23, 2009 at 5:07 pm

      memanglar kalo takdok paspot takleh pegi korea.. veryy derr larr maksu nih.. ihihi

  4. December 23, 2009 at 5:10 pm

    syukurlah tempat kita semua kemudahan ada.

    comei betul sikecik tu…

    • December 23, 2009 at 5:12 pm

      syukurr kaaans..

  5. December 23, 2009 at 5:22 pm

    hrp2 mood baik sokmo..🙂

    • December 23, 2009 at 5:36 pm

      ek eleh..

  6. December 23, 2009 at 6:43 pm

    belum pernah sampai sarawak lagik.. nak sangat rasanya pergi🙂

    kena cari org sarawak nI!
    he he he

    • December 23, 2009 at 6:46 pm

      ko bio btolll..

  7. December 23, 2009 at 7:21 pm

    orang srwk ye? oh~~

    • December 23, 2009 at 7:25 pm

      kowserrr uuu..

  8. December 23, 2009 at 7:26 pm

    uish…ini boleh tuka jd site en_mepedia nih..ala2 wikipedia..hihi

    • December 23, 2009 at 7:29 pm

      ahaha.. ko ader pertanyaan kerr..

      • December 24, 2009 at 1:15 am

        belum ade lagi..hehe

      • December 24, 2009 at 1:35 am

        masa bertanya ponn dah tamatt.. ehehe jugerr

  9. December 23, 2009 at 8:38 pm

    miss nuyui btl2 kagum ngn en_me ni la.. dh mcm kaunter pertanyaan la.. ekekeke.. xpe2x.. ilmu kan pahala yg berterusan.. pahala free kan en_me.. hehehe

    • December 23, 2009 at 8:48 pm

      kagumm jerr.. uhuhu

  10. December 23, 2009 at 9:14 pm

    sesusah susah kehidupan dorang sekarang, susah lagi zaman dulu kan…..

    sekurang-kurangnya sekarang nie banyak kemudahan dah ada….

    suka tengok satu rencana kat tv pasal kehidupan pribumi sarawak….

    sayang plak saya dah lupa tajuknya…..huhuhu…

    psttttt……hensemnya anak teruna en_me itewwww….

    • December 23, 2009 at 9:17 pm

      kisah orang makan siput babi kerr mama ittewww.. ihiks

  11. December 23, 2009 at 9:15 pm

    seeeee….. ilmu yg en_me perturunkan telah saya aplikasikan….

    sila bangga okeh!!!

    thanks bro….

    • December 23, 2009 at 9:17 pm

      terharunyerrr me..

  12. abgjas
    December 23, 2009 at 10:12 pm

    Hi en_me,
    tersenyum abgjas membaca tulisan sdr yg bersulam nada humor – satu cara penulisan yg tak semua org boleh buat . Tahniah! Abgjas juga sering pening nak fikir macam mana nak masukkan unsur humor dlm kartun

    Hehehe…hampir2 saja tersilap menyebut ‘pulau bruit’ tadi…..fuhh!

    • December 23, 2009 at 10:40 pm

      ‘humor is like a rubber sword’.. tapi pedang samurai abang jazz lagi tajamm ghitewww.. ehehe

  13. December 23, 2009 at 10:38 pm

    3 hari di Kucing awal tahun ari tu, tak sempat meneroka kampung sebako tu. belum tahu pasal kampung ni pun.
    Tapi Kak Long sempat merayau kat rumah panjang di Kampung Budaya.
    Jadiklah kan en-me…

    • December 23, 2009 at 10:41 pm

      kun faya kun, jadilah tewww akak longg kanns..

  14. December 23, 2009 at 10:55 pm

    en_me….

    Belum sempat lagi Akak ke perkampungan seperti itu. Hanya Kuching je Akak sempat pegi.
    😉 S`wak mmg best…

    • December 23, 2009 at 10:57 pm

      orang sarawak ckp thank u..

  15. December 23, 2009 at 11:19 pm

    nak buat kek lapis mcm mana?ekeke

    • December 24, 2009 at 1:34 am

      Bahan-Bahan:
      10 biji telur
      1 ½ cawan gula halus
      ½ tin kecil milo
      ½ botol kecil horlicks
      ½ cawan tepung biskut marie 400 gm mentega
      200 gm peanut butter
      ½ tin susu pekat
      1 ½ cawan tepung gandum

      Cara:
      Pukul gula dan mentega hingga kembang.
      Masukkan telur satu persatu.
      Masukkan tepung biskut marie, tepung gandum, dan susu manis. Kacau rata
      Bahagi kepada 3 bahagian :-
      1 bahagian (A) – masukkan horlicks dan pewarna hijau
      1 bahagian (B) – masukkan peanut butter dan pewarna kuning
      1 bahagian (C) – masukkan milo
      Kukus berlapis-lapis dimulakan dengan bahagian A, B dan C sehingga habis.
      Kukus hingga masak.

      Tambahan:
      Bila kek sudah sejuk, bungkus dengan aluminium foil dan simpan dalam peti sejuk.

      • December 24, 2009 at 7:31 pm

        wow…..

      • December 24, 2009 at 7:34 pm

        naper terkezottt cikgu? ekeke..

  16. December 24, 2009 at 1:27 am

    Owh… Sebako Paloh namanya. Terima kasih info mengenai kampung Sebako paloh tu. Jenuh juga akak mencari nama sungainya. Jadi sekarang dah tau. Terima kasih sekali lagi. Betullah kampung itu yg akak maksudkan. Bandar terdekat Sarikei. Tempatnya masih belum ada bekalan air paip dan elektrik. Nak ke kampung tu kena bersampan macam yg en-me sebutkan tu hehehe. Sukanya hati akak dapat maklumat ni.

    Suka tengok gambar Yaasir hisap kopek tu.

    • December 24, 2009 at 1:32 am

      dah lamerr stop isap kopek tewww.. uhuhu

  17. December 24, 2009 at 9:03 am

    alang2 kaunter pertanyaan masih lagi dibuka kan…. suka hati saya nak bertanya…

    apa petua orang rumah en_me pakai untuk pisahkan yaasir ngan puting kesayangan dia tue….

    mana tau saya boleh cuba aplikasikan dekat anak dara sunti kesayangan saya kans…

    • December 24, 2009 at 9:10 am

      kaunter pertanyaan dah lamer tutup tengah malamm tadikk.. hari baru entri baru buku baruu maaa..

      tp xper.. pasal pisahkan puting ittewww, jawapan me – biarkan sajerr.. sampailarr maser nanti dier bercerai sendirikk.. takkan sampi ketua uoolsss.. ehehe

      • December 24, 2009 at 9:36 am

        saya sayang dengan gigi dia yg cute miut tu en_me….

        tak salah kalau usaha kan…..

        cuma hati jer jadi tak keruan bila tengok si manja resah gelisah…. uhuhuhu…

      • December 24, 2009 at 9:42 am

        ahaha.. tak dapek me nak menolong ghitewww

  18. December 24, 2009 at 10:32 am

    nk g srawak gak… nk jmpe mytunang..hehehe

    • December 24, 2009 at 10:35 am

      yep, sayang tunang tinggal tinggalkan.. kannns

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s