Home > Travel > The Legend of Puteri Gunung Ledang

The Legend of Puteri Gunung Ledang

ledang mountain

"Tun Mamat, please send Puteri Gunung Ledang's regards to His Majesty . Her Majesty said, if His Majesty want to make her his queen, His Majesty must grant her these special presents that is 7 trays of mosquito's heart, 7 trays of germ's heart, one barrel of tears, one barrel of young pinang juice, one bowl of His Majesty's blood and one bowl of blood of His Majesty's son, Raja Ahmad. She also requested His Majesty to build a silver bridge connecting Melaka and Gunung Ledang."

[+ zoom out ]

Ahad kelmarin, me sudah menculik aTi (18) dari asrama puterinya dan bawa keluar jalan-jalan. Dari bandar jasin ke bukit asahan tidaklah sejauh mana.

Tiadalah jasin ini popular dengan tempat-tempat sejarah. Kecuali kisah lagenda yg disampaikan dari mulut ke mulut (bibir ke bibir, hati ke hati, ammvoiii) seperti kisah hang tuah yg difitnah dan dihukum bunuh. Tetapi bendahara tun perak telah menyembunyikan hang tuah di hulu duyung, bemban. Kisah lain ialah peristiwa rombongan meminang tun mamat yg singgah di rim (jasin).

Gambar diatas me ambil dari pusat rekreasi taman tema air asahan yg baru dibuka untuk kegunaan orang awam. Memang pemandangan gunung ledang yg masih dipenuhi hutan belantara, gah lagi mempesonakan walaupun dilitupi awan tebal. Hari nak hujan sudah.

Ooops, hampir me terlupa. Makam tun teja ratna benggala, juga terletak di merlimau (jasin juga), yg me telah terjah tahun lepas. [+ the consort of the last sultan of malacca ]

Alahai.

Categories: Travel
  1. July 20, 2010 at 12:09 pm

    cantikkan me..
    kan bes kalu sy lah puteri gunung ledang ituu..hehe

    • July 20, 2010 at 12:31 pm

      leh skodeng ko hari-hari mao.. auwoooo

  2. July 20, 2010 at 12:49 pm

    tak penah smpi lg kat taman tu heheh

    • July 20, 2010 at 1:09 pm

      jap lagik sampi larr kanns.. ehehe

  3. July 20, 2010 at 1:53 pm

    bangga jadi anak johot sebab gunung ledang ade kat johor.wahahaha

    • July 20, 2010 at 2:49 pm

      yep gunung ledang johor yg punyerr.. ahaha

  4. July 20, 2010 at 3:07 pm

    bangga jadik anak kuala lumpur sbab KLCC ada kat Kuala Lumpur…amvoiiii…

    • July 20, 2010 at 5:55 pm

      satu dunya dah tahuu kaanns.. alala

  5. July 20, 2010 at 3:21 pm

    tak penah sampai lagi gunung ledang ni..bila tah nak sampai

    • July 20, 2010 at 5:46 pm

      terjah jerr.. volleee kanns

  6. July 20, 2010 at 3:35 pm

    br ahad lps tngk cite puteri gunung ledang….eh syok plak layanzzz…hekhek

    • July 20, 2010 at 5:39 pm

      kiter dah tengok lamer .. ehehe

  7. July 20, 2010 at 4:13 pm

    puteri gunung ledang cakap ape kat en me ?

    kot nak kirim pizza ke?

    • July 20, 2010 at 4:26 pm

      puteri cakap ‘biarlah rahsia’.. ikiki

  8. Q
    July 20, 2010 at 4:33 pm

    Salam singgah en_me!
    pernah ke puncak Gunung Ledang.
    tulis nama atas batu
    huhuhu

    • July 20, 2010 at 5:44 pm

      tulis namer jerr.. uhuhu

  9. July 20, 2010 at 4:45 pm

    Kawe pernah panjat gunung ledang ni..tp tak jumpa plak tuan puterinya… he..he..he..

    • July 20, 2010 at 5:42 pm

      ader jumper nenek kebayan takkks.. ahaha

  10. July 20, 2010 at 6:05 pm

    Wah Tun Teja ratna banggala,

    Puteri Gunung Ledang = Kajeng Pati Ratna Domilah….agaknya kedua2 tokoh itu ada kesinambungan darah ratna kot.. hehehhe

    pss: kalaulah nama Tun Teja itu Ratna Benggala.. sohihlah bahawa rakyat di negara ini sudah biasa benar berhubungan dgn Bangla a.k.a Banglasdesh. Iaitu hubungannya melampaui sejak zaman lampau Malaka lagi!

    Bukan ke begitu en.me?..hehehhe

    hehehhehe

    • July 20, 2010 at 6:08 pm

      benggala lar maza.. bukan bangla.. aper klisee ghitewww..

      ko hingat Tun Teja dgn Tun Begia ada pertalian dara sangkut maut takkks.. ahaks

  11. July 20, 2010 at 7:56 pm

    Salam en_me……

    Cantik sungguh pemandangan Gunung Ledang t`sebut.
    🙂

    • July 20, 2010 at 8:16 pm

      gunung memang chantekk lohh..

  12. DrSinga
    July 20, 2010 at 7:59 pm

    pernah sampai ke kaki gunung sahaja…
    .
    ‘Mount Ophir’ …. dulu2…

    • July 20, 2010 at 8:15 pm

      wahh cakap orang putehh tewww…

  13. July 20, 2010 at 8:07 pm

    nama aje asal mak-arwah ayah melaka tapi tak pernah sampai….

    huhuhu….

    • July 20, 2010 at 8:14 pm

      sayangnyerrr..

  14. July 20, 2010 at 9:33 pm

    tak pernah sampai lagi gunung ledang
    hehe nak jumpa puteri gunung ledang la

    • July 20, 2010 at 9:41 pm

      nak jumpa ko nak watper.. ehehe

  15. July 20, 2010 at 10:55 pm

    Disampaikan dari mulut ke mulut, bibir ke bibir …
    ngape saya tak dapat ?

    • July 21, 2010 at 2:31 am

      kiter dari hati ke hati jerrr.. ahaha

  16. July 21, 2010 at 12:26 am

    Tak pernah sampai. Tak pernah nampak walau balik kabus gunung ledang ni.

    • July 21, 2010 at 2:34 am

      tak aper tak fentingg kanns.. ahaks

  17. July 21, 2010 at 2:45 am

    alamakkk..tringat zaman muda remaja belia2 dl ni…tempat terjunan tiruk bersama kawan2…syokkknyaaaa….terbaek!🙂 dah lebih 10 tahun tak jejak ni….

    • July 21, 2010 at 2:47 am

      dah jauh dimata tewww.. uhuhu

  18. July 21, 2010 at 11:55 am

    baru jer kesana mdi manda dgn adik brdik mmg besh

    • July 21, 2010 at 12:02 pm

      sib baik ko ckp dgn adik brdik.. hingatkan dgn saper tadik.. ihiks

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s