Home > Kereta > simple mathematics: part I

simple mathematics: part I

speedometer

People who excel at mathematics use better strategies than the rest of us, they don't necessarily have better brains.

Arahan: soalan 1 dan soalan 2 dibawah berpandukan pada gambarajah diatas.

Soalan 1: Dari gambarajah diatas, jarak antara A dan B adalah 40 km. En_ali mengambil masa sejam memandu dari A ke B. Jadi, en_ali memandu kereta pada kelajuan 40 km/j. Harga petrol ialah RM1.85. Berapakah kos petrol yg digunakan oleh kereta en_ali dalam perjalanan tersebut?

Tettt – masa dah tamat. Jadi, jawapannya ialah 10.9 km/l didarab dengan RM1.85, iaitu RM20.16.

Soalan 2: En_ali tiba di B pada pukul 8.59 malam.  Sekiranya en_ali bertolak sejam sebelum itu, pukul berapakah en_ali memulakan perjalanan dari A?

Tettt – masa pun dah tamat. Jawapannya ialah tepat pukul 8.00 malam ya kawan-kawan.

Alahai.

Categories: Kereta
  1. August 5, 2010 at 1:59 am

    Tettt… tak koser nak jawab !

    • August 5, 2010 at 3:07 am

      ahaha.. ko xnak audit kahh.. betul kah x betul kah jawapann ittewww.. ahaha

  2. August 5, 2010 at 4:13 am

    errr…en Ali tu dah kawen ke belum? muehehee..
    klu ada puan isteri kat sebelah mesti tak polis trafik tak bertauliah…kuikuikui…
    (pening nak kira2 tgh pagi ni ;P)

  3. August 5, 2010 at 7:09 am

    xyah kira lah makk.. dah ade jawapann.. ehehe

  4. August 5, 2010 at 8:37 am

    RM1.85 kalau pakai Ron 95..kalau Ron 97 mcm mana plak En.Me? sapa nak kira ni..🙂

    • August 5, 2010 at 8:55 am

      ek eleh.. jap, bak ko punyer kakileter jap.. uhuhu

      RM2.10 x 10.9km/l = RM22.89 jerr.. volleee

  5. August 5, 2010 at 8:55 am

    ada formula tu… tetttt- cik-tak-ali dah lupa formula tingkatan 2

    best gak main tetttt tettt ni ek!

    • August 5, 2010 at 9:01 am

      formula jadi otak sehat.. ehehe

  6. August 5, 2010 at 10:04 am

    ape ni matematik huhuh

    • August 5, 2010 at 10:12 am

      ilmu hisab lorrr.. ahaha

  7. August 5, 2010 at 10:42 am

    Memang simple betul matematik kali ini, huhu😉

    • August 5, 2010 at 10:49 am

      xlah menggiurkan macam iphone 4 tewww.. ekeke

  8. August 5, 2010 at 2:54 pm

    aduhh! tak dan menjawab dah masa tamat.. huhuu

    • August 5, 2010 at 3:01 pm

      xyah jawab lorr.. ahaha

  9. August 5, 2010 at 6:34 pm

    haa.. rak yg sasa… tet tet tet tet… btukar.. bkn ek?? salah msuk chanel dah… sorri…

    • August 5, 2010 at 6:46 pm

      ghitewww..

  10. August 7, 2010 at 2:34 pm

    en_me nie pakar mathematics ker !!! bergeliga betull !!!

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s