Home > architectural, Canon EOS 40D, Melbourne > Houses & Gardens

Houses & Gardens

Rippon Lea Estate

[+ Gambar-gambar lain di fotolumayan ]

Aktiviti hari Sabtu, mula-mula me ingat nak ikut bas pelancongan ke Grampians yg ada air terjun yg cantik. Tapi tiket bas pelancong habislah sudah.

Jadi, me melawat dua buah rumah klasik yg terletak tidak berapa jauh dari bandaraya Melbourne. Tiadalah keluarga yg menghuni kedua-dua rumah sejarah tersebut dan sekarang dijaga oleh kerajaan yg memerintah. Keadaan rumah yg dijadikan seperti muzium dan masih dijaga seperti sedia kala adanya.

Mula-mula me pergi ke rumah sejarah Como. Naik bas nombor 8. Me beli tiket masuk taman dan lawatan dalam rumah.

Selepas itu me terjah ke rumah Rippon Lea yg terletak di selatan St Kilda. Me beli tiket masuk ke dalam taman sahaja. Sambil test, uji dan periksa kewibawaan kamera dslr ‘mykenon‘ me yg selalu me kutuk-kutuk itu. *Ketawa.

Kedua-dua rumah tersebut mengingatkan me tentang istana berhantu kellie (Kellie’s Castle) yg terbengkalai dalam pembinaan di Ipoh itu.

Como Historical House

[+ Gambar-gambar lain di fotolumayan ]

Alahai.

  1. November 8, 2010 at 1:48 am

    tgk gambar rippon lea estate tu.. rasa mcm tgk gambar lukisan aje..
    kelass gitu…

    • November 8, 2010 at 2:42 am

      thanx akak ida tewww.. ehehe

  2. November 8, 2010 at 1:50 am

    kalau bikin ini satu kali kat msia, tontu org ingat maza jutawan yang kaya raya sakan, kan?

    tapi, siapalah maza kan.. huhuhu
    dapat rumah flat pun syukurrrr..alhamdulilah gitew..

    ahahahha

    • November 8, 2010 at 2:42 am

      yg penting hati hepi kanns.. volleee

      tp kann, kalo abg maza yg tawadhuk itteww nnti dh jadik jutawan, ader rumah sebegiteww, jgnlar luper me disini.. ihiks.. dn jgn luper tangkap gambar rumah byk2 oke

  3. November 8, 2010 at 5:17 am

    Saya ni teringin sangat tengok rumah En Me.

    • November 8, 2010 at 5:22 am

      rumahku sing ndi kang.. uhuhu

  4. DrSinga
    November 8, 2010 at 6:22 am

    vah vah vahhh…

    pinjam topi!!!🙂

    • November 8, 2010 at 6:32 am

      topi jerr.. ;-P

  5. November 8, 2010 at 7:32 am

    Tengok gambar2 en_me macam tengok gambar2 3D kat Sogo semalam.
    Terbaik…

    • November 8, 2010 at 7:42 am

      thanx doc atas puji2an ghiteww.. tp x nmpk pown gambar2 3D teww kat blog doc.. uhuhu

  6. sebaliktabir
    November 8, 2010 at 8:07 am

    syoknyer merantau kannnnss

    • November 8, 2010 at 8:09 am

      tetiber teringat lagu ‘bujang perantau’.. oops ‘dendang perantau’.. ahaks

  7. November 8, 2010 at 8:33 am

    wah cantiknya gambar yang me ambik tu..cam dalam poskad:)(pujian yg ikhlas)

    • November 8, 2010 at 8:35 am

      ihihi.. thank u makk itteww

  8. November 8, 2010 at 8:55 am

    cantik ler gmbr Rippon Lea Estate tu…
    nam pon cantik gak (^__^) ~

    • November 8, 2010 at 8:57 am

      teringin nk buat rumah camtu kanns.. ehehe

  9. November 8, 2010 at 9:41 am

    oh..en_me masih di Melbourne? nampak nya berHari Raya Haji di sana lah yea..
    salam dr akak yg kejauhan di Mesia :))

    • November 8, 2010 at 9:46 am

      jauhnyerr akak tewww.. uhuhu

  10. November 8, 2010 at 9:50 am

    cantiknye me…..terpukau mate tgk hah….nak dpt merase pergi same mmg lambat laaa…tumpang tgk gambar ko pun dah cukup baik dah nie he he he

    • November 8, 2010 at 10:04 am

      senggol2 jer enchek abang tewww.. mesti dpt pegi punyerr.. ihiks

  11. November 8, 2010 at 10:16 am

    tak terdaya nak komen, dengki sesangat rasanye T____T

    • November 8, 2010 at 10:21 am

      ajak xmoh.. ahaha ;-P

  12. November 8, 2010 at 10:59 am

    Tiba2 berjangkit perasaan dengki dari Masy huhuhu

    • November 8, 2010 at 11:00 am

      ahaha.. kang YB leh datang sinih kalo nakk kanns.. xyah me ajakk..

  13. November 8, 2010 at 11:23 am

    wow! kagum tengok rumah dorang cantik cantik

    • November 8, 2010 at 11:30 am

      itteww rumah lamer zaman penjajah larr maksu.. rumah sekang biasa jerr.. uhuhu

  14. November 8, 2010 at 12:31 pm

    en_me
    cerita pasal ‘melbourne’ masih dirangka2 lagi.

    You kat sebelah mana disana tu? My anak sedara suami isteri ada belajar kat sana skrng.

    • November 8, 2010 at 12:38 pm

      anak sedara makk kt melborn nih sowmi isteri ada blog takk.. hmm

  15. November 8, 2010 at 12:57 pm

    cantik-cantiknye gambar kat album en me….

    • November 8, 2010 at 12:59 pm

      yg penting ader bungerr .. volleee

  16. November 8, 2010 at 1:11 pm

    kusi2 putih tu ade orang wat kenduri kawen ke en me?

    • November 8, 2010 at 1:13 pm

      yep, kul 4 petang siap dgn kete besar gedabaq lagikk.. gi larr jengah ‘fotolumayan’ me yg ittewww.. ihiks

  17. November 8, 2010 at 1:34 pm

    Memang sangat cantik pemandangan yang ditangkap oleh en_me..

    • November 8, 2010 at 1:38 pm

      tangkap jer makk.. volleee

  18. zie
    November 8, 2010 at 8:42 pm

    kita yg menengok rumah2 dlm gambar tu pon teringat kelly’s castle jugak..

    u read my mind eh?

    ekekeke

    • November 8, 2010 at 8:45 pm

      maner ader.. klasikk ghiteww..

      • zie
        November 8, 2010 at 11:29 pm

        mungkin en_me xdpt bc my mind..lebih tepat same thinking gituhh..hehe

      • November 9, 2010 at 3:48 am

        serasi kahh..

  19. November 8, 2010 at 9:17 pm

    speechless..tapi nak komen jugak, kikiki

    • November 9, 2010 at 3:49 am

      komen volleee jer.. ekeke

  20. November 8, 2010 at 10:22 pm

    tengok gambar macam ni terasa macam mengembara ke dunia lain aje..

    • November 9, 2010 at 3:48 am

      memangla negara lain kanns.. ehehe

  21. November 9, 2010 at 9:36 pm

    cun gile!

    • November 10, 2010 at 3:07 am

      ehehe.. thank u

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s