Home > photography > pinky zinnia

pinky zinnia

very pinky flower so beautiful
lanchang rest area, pahang

Me tidak tahu nama bunga diatas. Nampak cantik dan menawan.

Pasca nota: terimakasih pada cek eclipse (bauhinia) dan bro danialma (zinnia). Me baru tahu. Tapi selepas periksa wikipedia, me percaya bunga zinnia lagi tepat jawapannya.

Zinnia elegans (Zinia) dari famili compositae. Tumbuhan herba semusim ini berasal dari Mexico. Oleh sebab banyak kacukan telah dilakukan, agak sukar untuk mengenal pasti jenis-jenisnya. Kebanyakannya mempunyai batang yg kesat dan berbulu halus. Daunnya tanpa petiol, berbentuk jantung, iaitu bujur dan tirus di hujung. Urat-urat daun memanjang dari pangkal hingga ke hujung daun. Bunganya selapis atau berlapis-lapis dan warnanya juga berbagai-bagai drpd kuning, merah, putih dan ungu.

– dari “Ismail Saidin, 2001 Bunga-bungaan Malaysia

Alahai.

Categories: photography
  1. Tie
    November 9, 2008 at 12:47 pm

    Wah!….dah 2 posting pasal bunga. Ada apa2 ke??

    ada ada.. pasal bunga larrr .. ahakss

  2. November 9, 2008 at 1:11 pm

    Bunga tu wangi tak ?

    me tak ciomm larr fulakkks..

  3. November 9, 2008 at 1:33 pm

    Jangan biarkan bunga dipetik orang lain hehehe

    ammvoiii akak azwa itteww..

  4. November 9, 2008 at 3:41 pm

    macam bunga matahari, tapi kaler pink plak. ;p.

    pink kannns..

  5. November 9, 2008 at 4:19 pm

    bunga liar ke bunga ditanam? hehehe

    bunga ditanam.. kat tempat rehat dan rawat lebuhraya gitteww..

  6. November 9, 2008 at 5:35 pm

    bauhinia (:

    iteww namernyerr ker.. nanti me check yerr

  7. November 9, 2008 at 5:44 pm

    hej! en_me…that’s zinnia…actually it has many colours too…easy to plant in hot humid weather…

    oic, thanx dude..

  8. November 9, 2008 at 6:10 pm

    salam..cantek sungguh…sekadar mengambil gambar ker? atau dh di petik?? ahaks

    salam bro.. sekadar mengambil gambar sungguh..

  9. November 9, 2008 at 7:14 pm

    hehe…sy igt bunga kekwa~

    ehehe.. me lg xtau noo ..

  10. November 9, 2008 at 7:15 pm

    wahhhh bunga berkembang mekar neh
    mcm ada sesuatu adjer. hehe

    aper dierrr abang nizam teww..

  11. fiza
    November 9, 2008 at 10:33 pm

    bunga lagi?? hehehe… dh la cantek…

    kamu pong chantekkks jugerrr..

  12. November 9, 2008 at 10:55 pm

    mcm adik beradik daisy kan? kalo daisy pun sy suka

    akak suker daisy yerrr.. gerekkk sehhh

  13. November 9, 2008 at 11:37 pm

    oh..pokok bunga yang itu ke?
    kalau kat umah ada banyak warna ditanam.
    nak jaga pun senang.

    mesti chantekkks umah kamu .. kannns

  14. kenalan lama
    November 10, 2008 at 5:18 pm

    teringat masa sebelum bukak highway nih dulu…kena buat inspection dan report….sekarang dah pun berjasa….teringat jugak kat bunga santalia….itew….

    wah joe, banyaknyer jasa ko kat tanahair rupanyerrr..

  15. kenalan lama
    November 10, 2008 at 6:20 pm

    bukan hamba dah…highway tuh….

    tapi kalo tak kerana tuanhamba, takkan ader highway tewww.. ekeke kannns

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s