Home > history > the consort of the last sultan of malacca

the consort of the last sultan of malacca

(insert tun teja's grave)

tun teja’s mausoleum, surrounded by a vast padi field
merlimau, malacca

“Tun Teja Ratna Benggala,
Pandai membelah lada sulah,
Jika tuan tidak percaya,
Mari bersumpah kalam Allah,” [+ tinta keris ]

Dari sempadan johor (replika beca besar), me terus ke merlimau. Mencari makam tun teja. Isteri sultan melaka yg terakhir. Yg dilarikan dengan tipu muslihat oleh hang tuah (yg amat setia pd raja) dari negeri pahang.

Begitulah juga tipu muslihat yg dibuat oleh hang tuah pada gusti puteri retno dumillah. Gusti Puteri melarikan diri dari istana majapahit semata-mata mengikut cinta hatinya hang tuah hingga ke gunung ledang.

Dipendekkan cerita, mencari makam bekas permaisuri melaka itu macam menyiksa mula-mula. Tapi bila sudah tiba di merlimau, ikut papan tanda saja. Amat mudah, jangan khuatir tidak terbabas ke siam pastinya.

Nota: makam-makam kerabat diraja di melaka: makam hang tuah, makam hang jebat, makam hang kasturi, makam tun teja, kubur dol said, dan tanjung tuan (tempat bersemadi parameswara).

Alahai.

Categories: history
  1. October 8, 2009 at 12:18 am

    wah yang ini lagi la dekat dengan rumah mamai…merlimau ajer

    kampong kat maner satewww..

  2. October 8, 2009 at 12:38 am

    alamak! maza tak sempat singgah kat makam ni ler.. huhuhu

    kalau tak boleh gak melawat sambil2 sedekah.. sedekahkan al-fatihah gitew.. huhuhuh

    next time leh singgah perghhh..

  3. October 8, 2009 at 12:42 am

    erk! kaedah dan tatasusila melawat makam2 ini ialah:-
    bacakan selawat dan salam kepada ahli kubur seprti berikut (dlm bhs melayu, yg arab ekau carilah sendiri yo!) huhuhu

    “Salam ya ahli kubur, Assalamualaikum ya ahli kubur, ekau dah poie dulu dari den (atau kami), ekau poielah dahulu, kami akan menyusul. Sesungguhnya kami akan menyusul sesudah kamu. Tiada yg lebih baik kembalinya, melainkan kembali semula ke hadrat Allah SWT”…

    lopeh tu, puh kanan, puhhh kiri….. apoi laie, bacolah al-fatihah gitew..

    insyallah ekau akan selamat.. tak diganggu maso balik dan tak do antu nak menumpang nyer derrrr! hehehe

    (psst: tu posan tok wan sebolah rombau tu!) wakakaka…

    gasaklah kanzzz .. mahu percaya sudah, tak mau pun sudah,. ahakss gitew…

    pernah dengar rukun-rukun (adab) ziarah kubur dari harun din.. thanx maza ittewww
    Rujukan lain: syamsuri149

  4. October 8, 2009 at 1:08 am

    kg dalia kat melaka…kat jasin…jommm sinngah…hehehe..

    volleeee kerr.. ehehe

  5. October 8, 2009 at 1:10 am

    makan tun teja.. masa sekolah dulu.. hari2 lalu sini.. di tengah bendang terbentang luas..πŸ™‚

    sayu kannns..

  6. October 8, 2009 at 1:13 am

    ai… dulu saya belajar kat politeknik merlimau..
    dari batu pahat kalau naik bas loncat, mmg lalu kat beca besar tu…
    bestnya…

    lalu jerrr..

  7. sis_nita
    October 8, 2009 at 3:27 am

    kasih Hang Tuah terpaksa dikorbankan demi menjunjung titah Sultan Melaka.. duluuuuuuuuuuuuuuuu.. skrg…?πŸ™‚

    sekarang pon ader jugerr..

  8. October 8, 2009 at 7:48 am

    ekeke..

    Tak sesat ke siam ekh ?

    gerenti takkan sesat lorr..

  9. October 8, 2009 at 8:15 am

    en me pegi semua makam yang disenaraikan ke?
    weekend ni mcm nak berarak balik ke BP..
    boleh le singgah-singgah ke Melaka ini..

    yg me tebalkan je me dah pegi..
    ko nk singgahh kononnn.. iyolarr tewww

  10. October 8, 2009 at 8:25 am

    ooo..kat situ rupanya makam mereka..

    bukann setempat mak kiah wehh.. merata tempatt ghitewww

  11. October 8, 2009 at 8:30 am

    tak pergi makam tp perigi hang tuah tahun 80an masa balik kg dulu..

    aduuh lamanya..

    lamer tewww..

  12. October 8, 2009 at 8:41 am

    pernah belajar kat melaka
    matriks londang
    πŸ˜‰

    ahaha.. londang setahun me ulang alik tawwww

  13. October 8, 2009 at 9:22 am

    menarik cerita tun teja ni.πŸ™‚
    nanti kalau lalu boleh lah cari2… jenguk2…

    ko punyer citer pon menarik jugerr perghh.. ihiks

  14. October 8, 2009 at 9:48 am

    tak sesat sampai siam tapi sesat sampai Umbai atau Serkam utk pekena ikan bakar hehehe

    wahh.. abang yb lagi otaii tewww..

  15. October 8, 2009 at 9:53 am

    Ha … Maza sudah ajar adab dan doa ziarah kubur, bagus tu !

    maza memang baguss.. ahaha, bodek sehh bodekk

  16. October 8, 2009 at 10:12 am

    apa makanan best orang melaka yg en_me dah rasa?? sejarah2 nih ngantuk lahh..haha

    macam blog me sorang jer ko jenguk hari hari.. ko nak jalan2 carik makannns, gi lar blog orang lainnns.. veryy derr ghitewww

  17. October 8, 2009 at 12:02 pm

    maksu penah gi sinun…masa kaklang kecik, masih isap susu botol…dan dia tekencing plaks kat situ..aiya, tak leh tahan katanya…aiyaaa

    kubur depa panjang2 ek… hebat…!

    tapi kubur hang tuah panjang bangettt.. ohoho

  18. October 8, 2009 at 12:24 pm

    en_me…
    Seronok menyingkap sejarah dan melihat dgn mata kepala sendiri…lepas ni leh le buat travelog en_me ye….

    me terjah terjah jerrr.. volleee

  19. October 8, 2009 at 1:57 pm

    en_me memang suka sejarah, ya? kagum!

    maner ader..

  20. ain
    October 8, 2009 at 2:24 pm

    akak mmg tak suka gi lawat kubur2 lama ni…takutt!!!!

    kat kubur pon ader pokok pokok bunger perghhh.. ehehe

  21. October 8, 2009 at 2:58 pm

    Salam,
    En_Me,

    Apa kabar? Lama saya tidak singgah. Rajin betul melawat tempat bersejarah. Baguslah begitu.

    salam cek alif tewww.. me oke jerr..

  22. October 8, 2009 at 4:54 pm

    banyak nya makam en_me..

    hm 1x

  23. October 8, 2009 at 4:55 pm

    eh..silap, bukan nya makan en_me..

    ayat yg betul : banyaknya makan, ye encik me yang itewwww

    hmm 2x

  24. October 8, 2009 at 4:55 pm

    eh..makan pulak…hahaha ….makam

    hmmm 3x

  25. October 8, 2009 at 4:56 pm

    tn tanah bleh buat buku pengembaraan sendiri ni
    tentu menarik

    xper, me pass..

  26. October 8, 2009 at 7:01 pm

    sejarah ni…
    ingat2 lupe…
    tapi sejarah mmg malas nk igt…subjek sejarah kdg2 boringg…

    kalo takdok dulu, maner ade sekangg.. kanns

  27. October 8, 2009 at 7:40 pm

    ingatkan makam mahsuri hikhik…bila nak ke langkawi plak?

    pulau langkawi me dah pergi tahun 2003.. pulau honshu tahun 1990.. ohoho, lamernyerr tak gi nihon

  28. October 8, 2009 at 7:52 pm

    eh..apa konon-konon..
    makam hang tuah tuh mak dah pegi okeeee….
    selak entry lama2 aku….eheksss

    makam tun teja larr cik kiah.. makam tun teja..

  29. October 8, 2009 at 10:31 pm

    en_me bleh jadi cikgu sejarah la…heheheh

    kowserr uu.. ahaha

  30. October 8, 2009 at 11:53 pm

    tempat sejarah tewww, sejarah is my fav subject, i like:))
    errr puteri hang li po tak nak cari ke ..hahahaha

    tak sumer orang suker sejarah.. uhuhu

  31. October 13, 2009 at 4:29 pm

    Salam En_Me,

    Duk2 baca tenet jumpe site nih en_me, silalah baca mana tahu ada kebenaran dari sejarah yang kita belajar kat sekolah..hehe

    sejarah negara kedah

    xper, me paasss

  32. October 17, 2009 at 11:11 pm

    mak aihhh dekat giler ngan kampung aku neh. heheπŸ™‚
    pun x sampai2 lagi ke sini.

  33. November 9, 2009 at 9:42 am

    ::: walopon kampung saya dekat jer dgn tempat nih,
    ::: saya belum berkesempatan ke makam tun teja..
    ::: funny tapi mmg dulu2 saya berazam utk ke sini
    ::: zaman dulu mmg takde signboard langsung sampai
    ::: saya & rakan tersesat [hehe] masa tuh on the way
    ::: ke jeti anjung batu utk ke pulau besar.. skrg dah ada
    ::: signboard, takpon pergi [hehe].. nice story bro..
    ::: thanx for sharing..πŸ™‚

  1. October 14, 2009 at 12:08 pm
  2. August 2, 2011 at 6:24 am

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s