Home > history > muzium kota tinggi

muzium kota tinggi

September 15, 2009 Leave a comment Go to comments

(insert sultan johor was captured by acheh))

sultan alauddin riayat syah ii (the second sultan of johore) was captured by acheh (1564)

Sebenarnya, sebelum me melawat makam cik siti jalang itu, me sudah melawat muzium kota tinggi untuk pertama kalinya juga. Lokasinya betul-betul di simpang jalan mawai menuju ke desaru.

Diluar muzium ada replika contoh-contoh batu nesan acheh dari pelbagai makam di sekitar sungai johor. Termasuk batu nesan cik siti jalang.

Pemerintahan kesultanan johor di sungai johor (1529 – 1718) dibawah pemerintah 11 orang sultan bermula dari sultan alauddin riayat shah ii hingga sultan abdul jalil riayat shah iv.

Selama itulah, kota-kota pemerintahan juga berpindah randah, termasuklah di kota johor lama (teluk sengat), panchor, bukit seluyut, batu sawar, kota tinggi dan sayong pinang.

Selain sejarah kesultanan johor lama, terdapat juga galeri menteri-menteri besar di tingkat atas. Untuk makluman, menteri besar sekarang, dato haji abdul ghani othman adalah menteri besar johor yg ke empatbelas.

Galeri kembara johor oleh tengku mahkota johor juga dipenuhi dengan cenderamata dari rakyat jelata di sudut muzium yg satu lagi.

Tapi me pelik, terkilan dan musykil juga, sebab kerajaan johor moden tidak dipamerkan disitu. Bila me tanya, abang penjaga kaunter itu bilang,

enchek me kena pergi muzium sultan kat johor bahru..

(insert inside kota tinggi museum)

from left: old johor forts location, badang (symbol and figure of strong, courage and braver), diorama signing ceremony between johor – betawi 1685,  and chaping

Tapi me faham juga akhirnya. Tiada kesinambungan kerajaan johor lama dengan kerajaan johor moden. Sebab me ada terbaca dalam kisah sibongkok tanjung puteri yg menyayat hati itu.

Alahai.

Categories: history
  1. September 15, 2009 at 12:29 pm

    hehhee~

    bestnya~

    Negeri ku yang indah~

    muger2 akan tetap aman damai sejahtera sentosa senantiasa.. aminn

  2. September 15, 2009 at 12:51 pm

    citer psl c bongkok lak abg me tew….

    c bongkok menyayat hati ghiteww..

  3. September 15, 2009 at 12:55 pm

    ooo..badang ni kat johor eh..

    akak hingat katner?

  4. September 15, 2009 at 1:12 pm

    bestnya dapat jalan2 malaysia

    jalan2 egypt ko citer larrr fulakks pakndak tewww.. vollleeee

  5. September 15, 2009 at 1:16 pm

    hidup johor!

    hiks…

    ihiks..

  6. sebaliktabir
    September 15, 2009 at 1:41 pm

    en_me boleh buat dokumentari psl johor lama ni…

    xper, me suker suker jer.. ehehe

  7. September 15, 2009 at 1:45 pm

    wah! maza teringin sangat nak tahu kisah si Bongkok dari Tanjung Puteri itew lah en_me..

    huhuhu

    beli jer buku sibongkok..

  8. September 15, 2009 at 2:15 pm

    salam me..
    emmm bulan puasa pun sempat lagi melawat muzium hemmm bagus2 hehehe

    naper tak sempat fulakkks.. hmmm

  9. September 15, 2009 at 2:30 pm

    mcm best jer. suka kalu bab2 sejarah nie.

    kalo best bgtau kawan nooo..

  10. September 15, 2009 at 3:05 pm

    x saba nk braye d kota tggi…uhhuuu….

    best kann balek kampongggg pakwer.. ekeke

  11. September 15, 2009 at 3:28 pm

    en_me…
    Johorian tegar en_me nih…. Bagus semangatmu itu!!!

    selagi hayat dikandung bodi ghitewww..

  12. September 15, 2009 at 3:40 pm

    ramai ler keturunan Baginda kat Acheh kot… (?)

    ghitewww lorr..

  13. September 15, 2009 at 4:15 pm

    sudah sampai ke Muzium Budaya melaka?

    aper kelise gi sitewwww.. uhuhu

  14. September 15, 2009 at 5:14 pm

    sekarang encik me dah jadi ahli sejarah giteww

    banyak lagi kener bajar bro.. uhuhu

  15. September 15, 2009 at 11:48 pm

    bestnyer ko… jalan2 selalu

  16. September 15, 2009 at 11:50 pm

    seronok baca blog sejarah bergambar.🙂
    syabas..teruskan menulis sejarah negeri Johor ku yg tercinta.
    (sejarah negeri sendiri pun catz tak berapa pass..nak kena piat tinger kan..)
    ihiks.
    🙂

  17. September 16, 2009 at 2:41 pm

    Tapi sayangnya kan en_me , tmpat2 bersejarah yang bnyak kat Johor ni mcm tak berjaga? maksudnya tidak mahu dijadikan seperti di Langkawi gitu..huuu

    sodeyyy kannns

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s