Home > history > akak anon jalang

akak anon jalang

September 14, 2009 Leave a comment Go to comments

(insert makam cik siti)

the grave of cik siti
kampung tembioh, kota tinggi

Sila abaikan tajuk.

Dulu masa zaman sekolah, me pernah terdengar teka-teki tentang cik siti jalang dari seorang rakan me.

Ada seorang Siti. Yg sungguh kaya dan jelita. Ber’getah’ orangnya. Kulitnya mulus. Kerana sering disental dan dilulur dengan bedak kulit langsat. Senyumannya macam bulan lima belas. Lantas, lelaki manalah yang tidak jatuh hati kepadanya, alahai.

Maka, Siti Jalang diberi nama. Kerana pernah berlaki sembilan poh sembilan orang kesemuanya. Kahwin siang, malam mati. Kahwin siang, malam mati. Kahwin siang, malam mati. Hatta, sembilan poh sembilan orang kesemua lakinya pun habis matilah.

Tapi ditakdirkan juga, laki siti jalang ke sehatus yg masih hidup kekal hingga akhir hayat mereka adanya.

Soalannya, yg pertama, kenapa kesemua sembilan poh sembilan lakinya mati pada malam pertama?

Dan soalan yg kedua, kenapa lakinya yg ke sehatus tidak mati pula?

Yg me ingat, jawapan soalan pertama. Sebabnya vagina cik siti seperti ada pisau cukur didalamnya. Akan men’zrass’ kesemua lelaki yg bersenggama dengannya. Bilang kawan me yg bercerita itu. Entahkan betul entahkan tidak.

Selama ini me ingat cuma cerita olok-olok. Sehingga kelmarin masa me jalan-jalan menjejaki sejarah kesultanan johor lama. Me terjumpa kisah cik siti jalang yg kaya dan jelita itu. Kisah yg betul belaka. Sebab ada makam beliau di kota tinggi juga.

Jadi hari sabtu kelmarin me sudah terjah ke kampung tembioh, terletaknya makam cik siti jalang itu. Sambil mencari jawapan kepada soalan teka-teki yg kedua itu. (Bersambung – then & now: makam cik siti jalang..)

Alahai.

Categories: history
  1. September 14, 2009 at 1:37 am

    Entah ya entah tidak citer kawin sampai ke 99 tu… ini mesti dah ditambah-tambah. Bukan ada pisau cukur en_me… ada lipan dan kala jengking.

    ghitewww larr fulakkks..

  2. September 14, 2009 at 3:14 am

    saya pun penah dengar kisah tu & teka-teki yg tiada jawapan ittew.. tak sabo nak tunggu sambungan en me ittew…

    tungguuuu..

  3. September 14, 2009 at 6:09 am

    wah..menariknya kisah CT ni…

    vukannns ct yg itewwww one uoolsss.. ekeke

  4. September 14, 2009 at 6:38 am

    yg heran nya sampai 99 orang nak juga kawin dengan dia walaupun semua tau ramai yg jadi korban.. makna kalau dalam kampong tu boleh pupus lelaki hehe

    pakai botox abang zino tewww.. ehehe

  5. September 14, 2009 at 7:16 am

    hurm…
    agak menarik…
    x sabr nk tggu smbgan nyer…
    nie kire sejarah jgk ler erk…
    nape dlu mse sekolah x blajar erk???
    hikhikhikhik…

    sebab cik siti tak menyumbang pada kebajikan sejarah.. ala macam penglipur lara ghitewww.. ihihi

  6. September 14, 2009 at 8:12 am

    selamat hari raya kawan🙂

    selamat raya jugerr bro..

  7. September 14, 2009 at 8:24 am

    tak sabar tunggu sambungannya.
    menarik.

    selamat berpuasa.

    selamat berpuasa akak catz itteww..

  8. September 14, 2009 at 8:35 am

    nice story…
    en me any idea how to send kad raya to u

    hehe…
    http://tawaketawa.blogspot.com/

    kad raya betul ke kad raya maya ke?

  9. September 14, 2009 at 8:37 am

    sesak betul angsana..cari parkir pun susah…T_T cerita yg en.me btau ni saya pernah dengar dan baca.lupa kt mana. cuma dlm vagina dia ada kala jengking..huhuhu

    kala jengking? tak logik kannns.. hmmm

  10. September 14, 2009 at 8:56 am

    Menarik cerita ni. Terima kasih en_me berkongsi.🙂
    kalau tak tak tau pun pasal cik siti nih.

    samer2larr kiter kongsi.. me pun banyak lagik tak tahu pasal akak echah nih.. ihiks

  11. September 14, 2009 at 9:01 am

    soalan tambahan : kenapa walaupun adanya pisau cukur di ‘situ’ cik siti masih diminati oleh ramai lelaki….

    ceng ceng ceng…..

    Entryku kali ini

    Tepung suji kuih gelang
    Hidang bersama kuih bahulu
    Belum lagi raya menjelang
    Lemang dan rendang ku dah rasa dulu

    kan me dah tulis teww ~ janda berhias ‘macam bulan lima belas’ ghitewww..

  12. September 14, 2009 at 9:03 am

    ape ye jawapan soalan ke dua tu..x tercapai dek akal den..kalau kat buku cite pulak kisah ni terbalik..yang jalang bukan ppuan, lelaki..hehe..buka nrekaan saya ya..ada dlm buku cite kanak-kanak.

    jawapan kedua kena tunggu esok one uoolsss.. uhuhu

  13. September 14, 2009 at 9:05 am

    wah~

    menarik itu~ tak sabar tunggu sambungannya~

    tunggu esok jerrr.. vollleee

  14. September 14, 2009 at 9:14 am

    laa…dasatnya cik siti yang ini..
    ilmu apa yg dia pkai ek?

    ammvoiii akak zita tewww.. jeles larr teww.. ilmu hitam lorr..

  15. September 14, 2009 at 10:31 am

    macam pernah dengar cerita ni dan 99 orang suami. kira lelaki kalau kahwin dengan cik siti ni tak payah beli pisau cukur lah ye.

    Selamat hari raya maaf zahir batin.

    selamat aidilfitri, maaf zahir bathin jugerr dokto sam itteww..

  16. September 14, 2009 at 11:10 am

    ye ke me? biar betul sampai seratus laki dia…99 mati palk tuh…

    tak tumbuh tak melata larr abang bozzo tewww..

  17. September 14, 2009 at 11:24 am

    uiks.. power giler.. boleh zrasss gitew yea en_me.. alahai.. takutnya..

    vollee ghitewww abang maza.. ekeke

  18. September 14, 2009 at 12:33 pm

    Salam en_me,

    pertama kali mendengar cerita nie…. menarik… cepat2 sambungannya…🙂

    teruja larr tewww.. ammvoiii

  19. fadzilah
    September 14, 2009 at 2:30 pm

    betoi ke citer ni en_me…tak pernah dgr la pulak..

    citer rakyat orang johor ghiteww cekgu fad .. lagipon kalo takdok hangin, takkan pokok bergoyang yang nooo..

  20. September 14, 2009 at 2:31 pm

    saya pun pernah dengar cite ni tp x sangka lak mmg betul wujud

    ghitewww lorr..

  21. yus
    September 14, 2009 at 2:56 pm

    la yer ker???????
    ingatkan tu citer dongeng…

    macam wat2 terpanjat jerr akak yus tewww.. uhuhu

  22. September 14, 2009 at 2:58 pm

    sian kak siti itewww, apa nak buat, itu semua Tuhan punya kuasa

    ader gak yg kesian kannns..

  23. September 14, 2009 at 3:22 pm

    prnh dengar cerita nie tp tak sangka ada bukti…

    samerlarr kiterr.. kannns

  24. September 14, 2009 at 4:32 pm

    bukan ke ade binatang berbisa ke bro

    mungkin adder kacip disitewww bro.. ehehe

  25. yus
    September 14, 2009 at 4:37 pm

    erm…1st time dengar cite nih..cepat2 sambung nk tau apa dia jwpn utk yg kedua plak..hehe

    selamat hari raya en_me

    selamat hariraya juger akak yus itteww..

  26. September 14, 2009 at 4:45 pm

    pernah dgr
    tapi tak tahu kesahihannya
    kota tinggi used to be my hometown
    ececeh….

    intan oghang kota erk..

  27. ibusinga
    September 14, 2009 at 4:49 pm

    menariknya cerita ni..tak pernah dengar pun sebelum ni…
    cepat lah sambung….:)

    takkan ibu singa yg ganassz pon tak pernah dengarrr.. kowserr uu

  28. September 14, 2009 at 7:10 pm

    uat pertama kalinya saya dengar pasal kisah ini.. betul ke?

    x sungguh oghang tak katerr.. ghitewww

  29. vivavogue
    September 14, 2009 at 8:19 pm

    wahhh…menariknya cerita cik siti…bler en.me nak sambung lagi??

    ammvoiii, tak menyabor akak vogue erk..

  30. September 22, 2009 at 9:21 pm

    akak memang suka citer sejarah ni-
    arwah abah akak penah citer- tentang cik siti ni-
    apa yang dia kata dalam cik siti punya tu ada
    sebilah keris- jadi suami dia yang ke 100 tu dapat
    keluarkan keris, maka terselamatlah dia-
    Allahualam

  1. May 11, 2011 at 8:07 am

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s